• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spänna rullgardiner?

Rimagy

FD HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Hej!
Tror jag läst någonstans hur man gör men har försökt söka
utan att finna.
Gäller både takluckans gardiner och fönster vid dinett.
Kan någon hjälpa mig?
Marina

F

F.d. 6270

Guest
Sv: Spänna rullgardiner?

Om du menar myggnätet kan jag svara:

Fönster Dometic Seitz S5, du måste ta bort innerramen, sen skurva bort ett av plastspännena som håller axeln till myggnätsrullen, sen är det bara att rulla upp och skruva tillbaks fästet.

Rimagy

FD HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Hej igen!
Fönsterspänning var enkel match.
Takluckan skruvade vi lös ramen men fann ingen skruv att justera med
eller något annat...
Återstår nyinköp av taklucka?

M.

C

cheetah1

Guest

Vi har samma problem. Myggnätet har mycket bättre spänning än rullgardinen, så när man kopplar ihop dom drar myggnätet ner rullgardinen över halva fönstret. Samma för takluckorna. Får undersöka om det finns nåt man kan göra...

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

När man tagit ner ramen runt takluckan som innehåller både solgardin och myggnät så kan man justera returfjädern till myggnätet. Ena axeländen är utformad som en skruvskalle med spår, sätt en skruvmejsel i spåret och tryck axeländen inåt och vríd, ena hållet spänner fjädern andra slackar den. När man släpper skruvmejseln så åker axeländen ut en bit och spärras.

Rimagy

FD HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Tack Gunnar,
men just så såg det ut och fungerade på fönstret.
Tyvärr fanns inget liknande att skruva i re takluckan.
Kanske är modellen för gammal?
Marina

C

cheetah1

Guest

Våra takluckor var lättfixade, axeln var tillplattad i änden och satt i ett spår, så det var bara att pilla ut den med en spetsig tång och sen gick det att spänna hyfsat för hand. Ta med tången och pilla tillbaka den igen och vips så funkar det som det ska.

Vid närmare undersökning visade det sig att enda fönstret som behövde justeras var det över köksbänken, och för att komma åt alla skruvarna i den ramen måste jag ta bort glasluckan över spisen, och det hade jag ingen större lust med, så det får vara för nu..

Toppen