• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

spänna markis?

F

F.d. 24435

Guest
Hej, har en Omnistor markis. Tycker själva markisväven är lite "slapp" när jag vevar ut den. Kan man spänna den på något sätt och i så fall hur?

Vänliga Snapphanehälsningar
Roy

P S skrev fel...skall givetvis vara bFiamma och inte Omnistor men det har kanske inte någon betydelse D S

Senast redigerad av en moderator:

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: spänna markis?

Hejsan. När jag vevar ut markisen så tar jag fullt ut sen vevar jag tillbaka tills markisen blir spänd :) Det funkar bra för mig

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!
Du saknar tydligen den fjädrande stången som skall placeras mellan bil och markis efter att du vevat ut den helt. Efter att stången har satts på plats vevar man tillbaka och får det hela perfekt spänt.

Hälsninger Alve
:mcride:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

..........själva markisväven är lite "slapp" när jag vevar ut den. Kan man spänna den på något sätt och i så fall hur?

Jag har köpt en teleskopstång för swimmingpoolborste hos Hornbach, den är tredelad och tar lite plats. Stången är stabilare än dem man köper för ändamålet i tillbehörsbutikerna men passar utmärkt. Pris kr. 299,-

Stången passar i hållarna som sitter på markisen.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Om du har Omnistor 8002 så ska det inte finnas någon stång att spärra ytterskenan med.

Då finns det en liten låsning på vinkelstaget längs ut på varje arm. Ett litet plastvred som vrids i lodrätt läge.

F

F.d. 18734

Guest
markis

jag skulle vijla spänna mitt tyg på min markis är det någon som vet hur man gör eller vet någån länk till någon som vet det jag skriver om är en fiamma f45

F

F.d. 6270

Guest

Jag har köpt en teleskopstång för swimmingpoolborste hos Hornbach, den är tredelad och tar lite plats. Stången är stabilare än dem man köper för ändamålet i tillbehörsbutikerna men passar utmärkt. Pris kr. 299,-

Stången passar i hållarna som sitter på markisen.

Det här var ett bra tips, köpte 2 st. på Hornbach + gummifötter hos Kuntze, 32 mm och 25 mm passar perfekt på ytterrören.

KUNTZE & Co AB

Markisen blir perfekt spänd.

Om man sätter de i ytterändarna av markisen kan man använde de som stänger för t.ex. duschdraperier om man vill ha extra solskydd :)

F

F.d. 6270

Guest

våndan av att inte köpa nytt, eller hur, det som finns med är det som ingår och inget annat.

Tror jag kallar mina "Teleskopstänger" istället.

Toppen