• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sover för gott...

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..

Var gång vi sover i husbilen konstaterar vi att vi sover längre än vi gör hemma.. vi sover för gott helt enkelt, och det känns lite trögt att gå upp.. I takluckan över sovdelen finns en AC, vi kan alltså inte ha den luckan på glänt. Vi har dörren till toan öppen (varför vet jag egentligen inte) men där finns en rund takventil som ju alltid är öppen. Kan det vara så att vi ändå drabbas av viss syrebrist, eller finns det osynlig ventilation runt AC´n eller fönster.. Sargen runt de två fönsterna är ju perforerad..
Kan det vara så enkelt att vi tycker det är så skönt och avkopplande i husbilen att svaret finns där...? Eller mörkret, det är def. ljusare på morron i sovrummet hemma
Tack så länge..
Libom

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Sover för gott...

Kan bara hålla med!
Man sover VÄLDIGT gott i HB! Vi brukar sova i den även när den står på tomten. Kanske beror på att vi jobbar natt? Men vem vet.... ;)

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag tror det är en kombination av ovanstående men det viktigaste är nog den goda mörkläggningen av bilen!

F

F.d. 2692

Guest

Samma här, vi sover väldigt gott. Även om inga extra intag har skett. ;)

F

F.d. 15141

Guest

Vi sover bättre i Husbilen än vi gör hemma i sovrummet , kanske beror på att det är svalare där :music-icon:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag sover också väldigt gott i bilen, sannolikt beroende på att där inte är så gräsligt kallt som hemma i sovrummet. Hustrun vill egentligen har 12 grader i sovrummet och jag 19 - 20, men vi har kompromissat runt +16 och genom att vi har s.k. frikyla kopplat till bergvärmen så fungerar detta även varma sommarnätter. Så svalt blir det inte i bobilen, varför hon sover sämre och jag bättre än hemma.
F.ö. skall hustrun vara glad över att hon inte fått igenom sina önskemål om sovrumstemperatur, då skulle vi inte haft några barnbarn.
aake

annie783

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024

Sengen er bettre i husbilen. Og rommet er mindre, gir bedre oversikt og kanskje känns det mer trevligt.

Men jag behöver en ny säng hemma... :twitcy:

Rolle-car

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2190
Medlemskap
2021

Jag sover också väldigt gott i bilen, sannolikt beroende på att där inte är så gräsligt kallt som hemma i sovrummet. Hustrun vill egentligen har 12 grader i sovrummet och jag 19 - 20, men vi har kompromissat runt +16 och genom att vi har s.k. frikyla kopplat till bergvärmen så fungerar detta även varma sommarnätter. Så svalt blir det inte i bobilen, varför hon sover sämre och jag bättre än hemma.
F.ö. skall hustrun vara glad över att hon inte fått igenom sina önskemål om sovrumstemperatur, då skulle vi inte haft några barnbarn.
aake

För våran del var det tvärt om vi var i Norge för 27 år sedan å då var det så kallt så för att hålla värmen då så blev det en sonen i april

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Tack för intressanta och trevliga reaktioner på mitt inlägg, Men tyvärr inget svar på frågan om syrebrist, och ventilation runt/genom AC och stängda fönster. Vi dricker lika måttligt i husbilen som hemma.. Har nog skönare sängar hemma men def. ljusare och större sovrum utan någon som helst risk för syrebrist.
Kanske finns ändå svaret i ngt av inläggen..
Tack så länge..

Libom

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Libom

För att svara seriöst, som läkare, eftersom du ställer en som jag antar seriös fråga. En Elektroluxventilator räcker gott för att hålla er med tillräckligt syresatt andningsluft, oavsett var i bilen den sitter eftersom dörren till toa väl rimligen inte är hermetiskt tillsluten. Detta under förutsättning att du inte har andra syreförbrukare igång.
Vid syrebrist skulle du ha huvudvärk och även på andra sätt inte må bra på morgonen.

Men för att ha lite marginal, för ett stämningshöjande stearinljus exempelvis, varför inte installera ytterligare en ventilator i sovavdelningen?

aake

F

F.d. 25023

Guest

Vi har funderat mycket på detta att man sover så bra och varför, och kommit till slutsatsen att det måste vara den goda ventilationen och med det mycket syre som gör det!

Ofta jämför vi bilen som att sova i tält, tystare, mörkare men med samma känsla om att luften byts hela tiden.

hälsning
anita&jyrki

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Tack aake...

Nej, vi har inte huvudvärk på morron i husbilen, snarare tvärt om piggare och mer aktiva.. Promenerar snabbt iväg till barn-barn, frukost-café etc. pigga och glada..
Det är nog som i övriga svar, Husbilslivet är ävkopplande och främjar hälsa och livsglädje.. och mycket god sömn..
Tack för svar..

Libom

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er et tankekors i dag at hus bygges alt tettere (mindre ventilasjon).
Samtidig er det i et hus/leilighet mer elektriske felt enn det er i en husbil, selv om den står koblet til 230V.

Vi har fundert på dette fenomenet i flere år og jeg har kommet til denne konklusjonen for egen del. Med leiligheten i Norge hjalp det ikke å sette opp fönster på sovrummet, vi sov ikke så godt der som i bilen. Siste natt i Norge sov vi i bilen utenfor leiligheten, og sov bedre enn inne.

Spenningen var stor når vi hadde fått på plass allt så vi kunne flytte inn i huset her i Sverige for noen uker siden om vi skulle merke noen forskjell fra de nesten 3 år vi har sovet i bilen utenfor soverums-fönsteret. Med åpent fönster og i et hjørne av huset med minimalt elinstallasjon og vi sover som i bilen.

Så masse luft og liten/ingen elfelter (når en ser bort fra mobiler og wlan :D ) ser ut til å være skilnaden mot leiligheten, ok der hadde vi også lyder fra resten av bygget.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Jag tror det har med "programmering" att göra :confused:

Hemma ligger och sover jag bra men vet att jag med största sannolikhet ska stiga upp till en massa åtaganden på morgonen, jobbet tex.

I husbilen vet mitt undermedvetna att jag till 99% inte ska iväg på jobb när jag vaknar. Sover därmed som en medvetslös. Det har hänt att jag åkt direkt till jobbet och då var sömnen annorlunda.

Så tror jag,

God Natt!:sleep:

F

F.d. 5322

Guest

Libom

...
Vid syrebrist skulle du ha huvudvärk och även på andra sätt inte må bra på morgonen....

aake

Är det inte så att koldioxidförgiftningen kommer före syrebristen i ett tillräckligt tillslutet rum? Har för mig att jag hört det vid någon ubåtskatastrof.
Men jag kan ha fel.

/Lg

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Koldioxidförgiftning hos lungfriska personer är vad jag kan påminna mig i första hand ett dykerimedicinskt problem. Det är den stigande koldioxidspänningen (och inte syrebristen) som ger oss en tvingande lufthunger när vi håller andan; stigande koldioxidspänning märkar man alltså.
Det lömska i detta sammanhang är risken för kolmonoxidförgiftning vid ofullständig förbränning. För att tryggt kunna elda i gasspisen bör frågeställaren installera ytterligare någon ventilator. Sedan frågar jag mig också hur tilluften är ordnad? Men tilluftsdon finns rimligen som standard på bilen och är ju inget som påverkats av AC-installationen.

aake

Toppen