Sv: Sova på fel ställe
Följande inträffade på det glada 70-talet.
Efter en väl genomsövd natt i min gamla bäddbara Peugeot 404, på en parkering på Timmendorfer Strand strax norr om Travemünde, vaknade min samba och jag av att två poliser knackade på rutan och såg arga ut. Jag uppfattade ord som "verboten" och "Geldstrafe" och tänkte då att det här kommer att kosta pengar.
Vad göra, tänkte jag men så fick jag en idè. I Tyskland fick man som svensk på den tiden ofta höra "die dumme Schweden" och det kunde man väl utnyttja, så jag satte mig på förarplatsen, släppte upp ryggstödet, vevade ner rutan och sa till poliserna: Nix verstehn, auf Wiedersehn, varpå jag startade bilen och körde hem till Göteborg.
Vi tittade bakåt, oroliga för att polisen skulle komma efter, men det gjorde dom faktiskt inte. Den gången var det väldigt nära böter, men det gick vägen tack vare mina eminenta språkkunskaper. Jag kan inte garantera att ovanstående hantering av tyska poliser fungerar lika bra idag, men det kan ju vara värt ett försök, om nu någon HBK-are skulle hamna i en liknande situation.
Jappe