• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sova på golvet ?

Morgan Svantesson

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
3868
Medlemskap
2025
Hej ! Vi har en husbil av märke Euramobil Contura 652. 2003 årsmod. Den har bara 2 st. sängplatser, men vi har hört att det finns en tillsatts att köpa så att man kan få en extra bädd vid bordet. Är det någon som vet hur detta funkar vore jag tacksam för information. Våra barnbarn har tröttnat på att ligga på golvet Tack på förhand Morgan Svantesson Medl.nr 3868 morgansvantesson@yahoo.se

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Sova på golvet ?

Uten at det er det som er spørsmålet, lurer jeg på om det er lov til å ha med 2 ekstra personer i en bil som bare er registret for 2?

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Hur många personer är husbilens ventilationssystem anpassat för? Är det fler personer i husbilen än ventilationssystemet är anpassat för kan koloxidhalten i luften bli för hög. Mkt viktig åtgärd är att öppna ventilationen mer.

Jan I :yes:

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Så vitt jag har förstått är det så att en bil som är anpassad för fler än 2 personer, redan har den möjligheten vid dinetten. Kolla först ditt reg bevis, där står hur många som får framföras i bilen.

Hälsningar Kerstin

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag vill avråda från att sova på golvet i husbilar och husvagnar. Vid en ev. gasolläcka sjunker gasen ner för att rinna mot lägsta ventilationspunkten som förhoppningsvis då inte har proppats till.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Golv eller ventilation, men det är inte svar på frågan. Tyvärr inget svar från mig heller:mad:

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Siden enkelte Eura mobil Contura 652 er også registrert for 4 setere og ikke bobiler skal registreres for flere personer enn det er sengeplasser til. Burde vel problemet være løst ved å kontakte importør å få montere de deler som mangler for å få sengeplass til 4? Bilen må jo da vises for å få den registrert for 4, som kansje kan bli det største problemet?

S

solid

Guest

Hej
Så här har jag löst det.
Sätt fast 4 träplugg på listen vid soffkanten, borra hål (ca. 12mm djupt) i kanten på bordet på motsvarande ställen. Limma fast ett kardborreband (mjuka delen) på soffkanten för att skydda kanten på bordet. Montera slagmuttrar i vardera hörnet på bordet, på motsatta sidan. Tillverka två träben, med längden motsvarande höjden på sofflisten, och sätt fast skruvstift i ena ändan av dem.
Sen är det bara att skruva fast de två benen och sänka ner bordet så det vilar mot soffans list samt listen på väggen. Bädda med dynorna och vrid framstolen mot bordet. Två mindre barn får plats eller en vuxen. Sen kan man ju vidareutveckla konstruktionen mot tvärsoffan men det har jag inte i nuläget haft behov av.
Euran har 3 ventluckor som dom flesta husbilar + luft som hämtas under bilen och sen ventileras ut vid överskåpen så ventilationsfrågan kan vi väl lämna därhän...eller ?? Jag har i vart fall inte sett mer ventilation på bilar med 4 bäddplatser.

Bilagor

• plugg.jpg
    plugg.jpg
    53,6 KB · Visningar: 8
  • mutter.jpg
    mutter.jpg
    29,3 KB · Visningar: 8
  • stift.jpg
    stift.jpg
    30,6 KB · Visningar: 10

martleifen

FD HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024

Vi har samma modell fast en 2005.
När vi köpte husbilen så fanns det som extra tllbehör så vi köpte det för 1200 Kr då, vad det kostar idag vet jag ej.
Det är lite plockepinn, lister och en extra madrass med. Man använder bordet och exrtra bordssskivan så att man bäddar på tvären.
Det blir en bra bädd för barn men en kanonbädd för en vuxen.
Våra barnbarn är nu 15 och 17 år, så bädden blir inte mycke använd idag, så vi har funder på att sälja bäddsattsen
Hälsningar
Martleifen

Morgan Svantesson

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
3868
Medlemskap
2025

Tack så mycket ! För ett bra svar, och ett bra tips med fina bilder. Jag kommer att följa ditt råd, hoppas det blir lika fint som på dina bilder. Hälsningar Morgan

Toppen