• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

I

Ice-Man

Guest
Sonen som går sista året på mediaprogrammet tänkte köpa en systemkamera. Jag vet ju att det finns en hel del fotografer och övriga fotokunniga här i forumet och jag betraktar mig inom området mer som rookie än som amatör och därför ställer jag nu frågan:

Välja en Canon EOS 550D (Canon EOS 550D - Digitala systemkameror - Canon Svenska)
eller en Sony SLT-A35K (SLT-A35K (SLTA35K, SLTA35K.CEE4) : Översikt : Kameror och videokameror : Sony)???

Båda säljs med 18-55mm objektiv för ungefär samma pris. Han kommer att använda den ganska mycket för att filma när de sysslar med hans hobby skateboard.

Snälla hjälp oss snabbt här i den oändligt stora djungeln!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

Hej
Jag köpte en EOS 550D i juni och är mycket nöjd. Stillbilder är dock vad jag använder den till. Du behöver dock troligen något objektiv till men där finns prisvärda paket.
Skall du bara ha ett objektiv så ta ett med litet större omfång. Det finns också paket med detta. Lycka till med fotograferandet.:)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

A35 klarar upp till 7 bilder per sekund, medan 550D klarar 3,7 bilder per sekund, kan ju kanske vara viktigt om man fotar actionsport som ju skateboard är?!
550D har 18Mpix medan A35 har 16,2 (men med det antalet pixlar behöver man nog inte stirra sig blind på det).

Vi är villrådiga... Sonen tycker att "Canon ju är Canon", men vill samtidigt ha det bästa för pengarna...

Edit: Stavfel
 
Senast redigerad av en moderator:

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

Hej!
Om han skall filma, så tror jag att det är betydligt bättre att köpa en filmkamera, funkar bättre när det gäller ljudupptagning och hantering av kameran.

/Bosse
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

Han har redan någon videokamera med HD-inspelning (720p) (minns inte vilken modell). Till den har han även fisheyeobjektiv, handtag o lite andra grejor. Han vill ha en systemkamera för fotografering, men samtidigt vill han kunna ersätta videokameran han har. Båda rubricerade klarar ju full-HD upplösning (1080) så det borde väl inte vara något problem att filma med dem?
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

Hej!
Jag hade samma ide, att det var onödigt att ha en filmkamera när man kan filma med en systemkamera, detta diskuterade jag med någon på Scandinavien photo som hävdade att det var bökigt att filma med en systemkamera kontra en filmkamera, enligt honom så har filmkameran så stora fördelar när man filmar, så för honom var inte systemkameran ett alternativ när det gäller att filma.

Ring gärna Scandinavien Photo och diskutera ditt ärende, dom anses ju vara proffs på kameror.

Mvh
Bosse
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

A35 klarar upp till 7 bilder per sekund, medan 550D klarar 3,7 bilder per sekund, kan ju kanske vara viktigt om man fotar actionsport som ju skateboard är?!
550D har 18Mpix medan A35 har 16,2 (men med det antalet pixlar behöver man nog inte stirra sig blind på det).

Vi är villrådiga... Sonen tycker att "Canon ju är Canon", men vill samtidigt ha det bästa för pengarna...

Edit: Stavfel

Når du ser på biledhastighet bør du også sjekke hvor og hvordan kamera fokuserer ved hurtig bildesekvenser Jeg har ikke sett på data på Sony A35.
Min erfaring er fra 550D og den er god på hel automatisk instlling ved sportsbilder/action baserte bilder. Men gir muligheter til full manuell kontrol
Ha bør også se på avstand bildene sansynligvis blir tatt fra i forhold til 18-55 objektivet Det kan hende at han fort vil ønske mer en 55 mm.
Jeg kjøpte først 18-55 og en linse over 55- 250 men det ble komplisert å dra på begge og savnet området forbi og opp til 120 for normalbruken. Erstattningen ble 18-200 og de to andre er pakket bort.
Alt ender jo desverre ut i kostnader, men 550D er god i den prisklassen.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

Med tanke på att det skall tas mycket actionbilder med snabba slutatider, så skulle jag inte välja ett "paket" med ett f/5.6-objektiv...vilket det oftast följer med i dessa paket. Stor risk att man dyrt byter upp sig så småningom.
Skulle välja ut ett hus och köpa ett ljuskänsligare objektiv....tex f/2.8 eller ev. f/4
mvh Stig
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

Jag har en äldre sony a300 systemkamera, som tyvärr inte kan filma, men i övrigt är jag mycket nöjd med den, en fördel är att du kan använda minoltas halvgamla objektiv med autofocus på sonys kameror (samma fattning). Dom kan man hitta begagnade till bra priser!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

Han hade tydligen bråttom ungen.... Vi köpte en Canon 550D med 18-55mm IS-objektiv. 5.290:- Förhoppningsvis rätt val, det är ju inga okända grejor precis...
Tackar för era synpunkter!
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

Han hade tydligen bråttom ungen.... Vi köpte en Canon 550D med 18-55mm IS-objektiv. 5.290:- Förhoppningsvis rätt val, det är ju inga okända grejor precis...
Tackar för era synpunkter!

Bra utgangspunkt med den kamera kroppen 550D :) , så får erfaringen med linser komme etter hvert som plånboken og behovet tilåter det.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sony SLT-A35K eller Canon EOS 550D?

Några veckor efter det att jag sålt min Canon 600D med dyr och fin optik så blev abstinensen för svår i synnerhet eftersom det är så himla besvärligt att folkusera manuellt med kompaktkameror. Jag hittade en Sony Alpha 450 på Tradera med kitoptiken 18-55mm för en spottstyver och blev förvånad! Enastående nästan intuitiv hantering med knappar för de viktigaste funktionerna. Nu är systemkameran rolig att använda igen!

Undringen kommer om de stora märkerna Canon och Nikon är värda de pengar som de kostar eller om märkesnamnen gör dem onödigt dyra! Att köpa nytt när det gäller foto idag är dyrt och värdeminskningen nämast grotesk. Det finns mängder med systemkameror och objektiv billigt till salu på Tradera och säkert också på andra liknande sidor!

Jag knallade runt med en Canon för 20.000 pix för ett tag sedan och var orolig för att kvadda kameran hela tiden. Nu knallar jag runt med en härlig kamera för under tvåtusen pix och njuter av fotograferandet igen! :D

Jappe
 
Toppen