• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sommardäck

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Många svar på min fråga om ( ett bra däck)
Javisst skulle självklart kunna köpa likadana som sitter på frå början, Michelin.
Saken är den att vilket jag inte visste( fick veta det på husbilsmässan) att köra på däck äldre än 6 år är inte tillåtet i Tyskland. Våra däck på bilen skulle kunna gå ytterligare ett tag, men vågar man chansa, tveksamt
Gäller inte detta bara släp som är godkända för tempo 100?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Hej..M-Sverige skriver så här om däck i Tyskland.
Hur gamla däck får man köra i Tyskland hur tolkar man det?

(däcken är högst 6 år gamla och har lägst hastighetsklass L = är godkända för 120 km/h. Håll avståndet till framförvarande fordon då du kör på tyska Autobahn
Den texten gäller för släp som har Tempo 100, dvs speciellt godkännande för att få köra i 100 km/h på motorväg.

"Fordon > 3,5 t med släp, fordon > 7,5 t utan släp landsväg 60, motorväg 80

* Rekommenderad högsta hastighet är 130.

** Skyltade omkörningsförbud för tung lastbil gäller också husbilar över 3,5 t. Husbilen måste byta till körfältet längst till höger och sänka hastigheten till 80 eller därunder. När förbudet upphör får hastigheten 100 återupptas.

*** Släp får framföras i 100 på motorväg och motortrafikled om en Tempo 100-dekal sitter bak på släpet. För att få en sådan dekal ska följande krav uppfyllas:

• dragfordonet har ABS-bromsar och totalvikt under 3,5 t
  • släpet har hydrauliska stötdämpare samt ISO-godkänd koppling med stabilisator (antislingerkoppling).
  • däcken är högst 6 år gamla och har lägst hastighetsklass L = är godkända för 120 km/h.
  • Håll avståndet till framförvarande fordon då du kör på tyska Autobahn. En tumregel är halva hastighetsmätarens värde i meter. Exempel: Om du kör i 100 km/h måste du hålla ett avstånd på minst 50 meter. Om avståndet är mindre än det föreskrivna utdöms böter. Bötesbeloppet varierar beroende på den körda hastigheten och hur nära du legat det framförvarande fordonet."

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Då tyder jag det så här. Har du släp efter fordon som får väga max 3500 kg och tempo 100 ska båda fordonen ha max 6 år gamla däck. Inte tempo 100 så finns inga åldersbegränsningar.

Kör du inte på motorväg eller motortrafikled ingen åldersgräns.

Sedan ska ju däck inte vara hur gamla som helst men det är ju en annan sak.

Edit: Sedan faller ju detta med motorväg och motortrafikled per automatik då släpets tempo 100 inte gäller om däcken är över 6 år.

Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Hej..M-Sverige skriver så här om däck i Tyskland.

Den texten gäller för släp som har Tempo 100, dvs speciellt godkännande för att få köra i 100 km/h på motorväg.

"Fordon > 3,5 t med släp, fordon > 7,5 t utan släp landsväg 60, motorväg 80

* Rekommenderad högsta hastighet är 130.

** Skyltade omkörningsförbud för tung lastbil gäller också husbilar över 3,5 t. Husbilen måste byta till körfältet längst till höger och sänka hastigheten till 80 eller därunder. När förbudet upphör får hastigheten 100 återupptas.

*** Släp får framföras i 100 på motorväg och motortrafikled om en Tempo 100-dekal sitter bak på släpet. För att få en sådan dekal ska följande krav uppfyllas:

• dragfordonet har ABS-bromsar och totalvikt under 3,5 t
  • släpet har hydrauliska stötdämpare samt ISO-godkänd koppling med stabilisator (antislingerkoppling).
  • däcken är högst 6 år gamla och har lägst hastighetsklass L = är godkända för 120 km/h.
  • Håll avståndet till framförvarande fordon då du kör på tyska Autobahn. En tumregel är halva hastighetsmätarens värde i meter. Exempel: Om du kör i 100 km/h måste du hålla ett avstånd på minst 50 meter. Om avståndet är mindre än det föreskrivna utdöms böter. Bötesbeloppet varierar beroende på den körda hastigheten och hur nära du legat det framförvarande fordonet."
Men gäller det även alla däck ska vara högst 6 år gammal eller bara vist hastighet?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Då tyder jag det så här. Har du släp efter fordon som får väga max 3500 kg och tempo 100 ska båda fordonen ha max 6 år gamla däck. Inte tempo 100 så finns inga åldersbegränsningar.

Kör du inte på motorväg eller motortrafikled ingen åldersgräns.

Sedan ska ju däck inte vara hur gamla som helst men det är ju en annan sak.

Edit: Sedan faller ju detta med motorväg och motortrafikled per automatik då släpets tempo 100 inte gäller om däcken är över 6 år.
Men gäller det även alla däck ska vara högst 6 år gammal eller bara vist hastighet?
Nej det gäller släp som har Tempo 100, inte bilen. Läs hela texten, begrunda noga och följ alla asterisker etc.
Det är min tolkning. Visa gärna som gör att den är fel.
Turistinformation för dig som reser med bil i Tyskland
Titta under hastighetsgränser.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej det gäller släp som har Tempo 100, inte bilen. Läs hela texten, begrunda noga och följ alla asterisker etc.
Det är min tolkning. Visa gärna som gör att den är fel.
Turistinformation för dig som reser med bil i Tyskland
Titta under hastighetsgränser.
Ja du har rätt i detta, då det står under släpets utrustning.

Nåväl hur som helst så kan inte jag hitta något som hindrar TS att köra med sina däck i Tyskland.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Nåväl hur som helst så kan inte jag hitta något som hindrar TS att köra med sina däck i Tyskland.
Det håller jag med om. Jag har aldrig sett något bekräftat om krav på däcks ålder förutom när det gäller ett släp (och därmed även husvagn) ska få eller upprätthålla Tempo 100 - godkännande.

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
så däcket är skit för att du tycker det känns konstigt att ta på ???
ja det var ju verkligen ett vetenskabligt svar.
du dömer ut däcken enbart på din känsla.
jag monterar o balanserar själv alla mina däck + kompisars däck o jag har då alldrig känt att ett däck är konstigt att ta på
Det kallas för yrkeserfarenhet, det är välkänt bland däckfolk hur ett däck känns, hur det hoppar upp på fälgen och hur det ser ut i balanseringsmaskinen, premiumdäcken kräver mindre vikter och är rundare!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Michelin agilis är som hockeypuckar dom spårar och är bullriga, mina favoriter är Nexen
jag har helt andra erfarenheter, med lufttryck anpassat till axelvikterna på bilen går Michelin Agilis både tyst och bekvämt, och om bilen
spårar är det något annat fel, t.ex. lastens fördelning, hjulinställning.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Har du märkt någon skillnad på C vs CP, och isåfall vad?
Det borde inte vara så att du märker skillnad, men CP däcken är ju framtagna för att tåla stå parkerade länge. Sen - min bil - tyvärr har den endast CP däck i reg beviset - så jag kan tycka vad jag vill, men har jag inte CP däck och blir inblandat i en olycka i Tyskland......

Toppen