• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sommardäck

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej
Jag letar också nya däck. Fick veta att Continental Vanco Camper är märkta endast med C på nya däck, men är byggda som CP.
Sedan har de märkt dem med alptop. Jag har frya däck bak och tänkte byta de främre bara.
Det får jag inte då det då blir sommar däck bak och fram för vinter också. Ny lag från 2025 enligt däcksäljaren.
Så kollar efter annat fabrikat eller däck av årsmodel 23/24 för fram.
Continental Vanco Camper är ett sommardäck CP märkt, Continental har däck som har liknande namn ,VanContact Camper, som är ett åretrunt-däck märkta med alptopp/snöflinga.
Ska du ha ett CP sommardäck är Continental Vanco Camper ett av dom få ,Michelin finns också

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag kör på Continental cp på nuvarande bil för jag vet inte bättre eftersom jag inte provat något annat på den. Men så har jag inte heller funnit någon anledning att byta till något annat.
Byte vid vart fjärde år verkar vara ett bra riktmärke. Samma som kamremmen. Ett bra år.

Husbil.2020

HBK Intresserad
Kommun
Trollhättan
Continental Vanco Camper är ett sommardäck CP märkt, Continental har däck som har liknande namn ,VanContact Camper, som är ett åretrunt-däck märkta med alptopp/snöflinga.
Ska du ha ett CP sommardäck är Continental Vanco Camper ett av dom få ,Michelin finns också
Du kan ha haft rätt.. Ringde en annan däck firma och han kunde fixa Continental Vanco Camper för sommar. Men han kände till problemet med få CP däck på marknaden. Så nu har jag beställd mina däck :msn_highfive:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Du kan ha haft rätt.. Ringde en annan däck firma och han kunde fixa Continental Vanco Camper för sommar. Men han kände till problemet med få CP däck på marknaden. Så nu har jag beställd mina däck :msn_highfive:
Det finns bara två sommardäck med CP-märkning kvar på marknaden, Continental och Michelin, många nya husbilar levereras med åretruntdäck istället.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det finns bara två sommardäck med CP-märkning kvar på marknaden, Continental och Michelin, många nya husbilar levereras med åretruntdäck istället.
Börjar dra ihop sig för byte för oss med.
Gillar Conti-mönstret mer än Michelins.
Inbillar mig att Conti är tystare än M:s V-mönster.

Någon som har testat båda?

Sedan har jag sett att det varit en del reklamationer på Conti, där däcken helt enkelt gått sönder.
Är det frekvent förekommande? Någon som känner att den har koll?

Conti är också lite billigare än Michelin, och är de likvärdiga - så har jag inget emot att betala mindre.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Börjar dra ihop sig för byte för oss med.
Gillar Conti-mönstret mer än Michelins.
Inbillar mig att Conti är tystare än M:s V-mönster.

Någon som har testat båda?

Sedan har jag sett att det varit en del reklamationer på Conti, där däcken helt enkelt gått sönder.
Är det frekvent förekommande? Någon som känner att den har koll?

Conti är också lite billigare än Michelin, och är de likvärdiga - så har jag inget emot att betala mindre.
Jag har kört båda ingen större skillnad, har fungerat utan problem, så priset avgör för mig

Toppen