• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sommardäck

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
De senaste vi har haft är Kumho och Hankook, de har vi varit nöjda med. Bra mellanklassdäck som går tyst och funkar för oss, vi kör ju i stort sett bara över 85 i nerförsbackar :)

toker

HBK Intresserad
Kommun
Trelleborg
Ja vi har ju alla olika referenspunkter. Den bittra smaken av dålig kvalité sitter i längre än glädjen av det låga priset har jag lärt mig.
ja men jag har direkt motsatt erfarenhet. köper du ett dyrt däck, betalar du en hel bara för namnet
kvaliten är inte nödvändigtvis bättre
kan du lägga bevis på att ett däck till 6000 kr är bättre än ett till 4000 kr

Kusk

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
33772
Medlemskap
2025
Har Michelin Agilis Camping 225/75 R16 CP som nu är 11 år och har fungerat bra.
Byter nu till Continental Vanco Camper som är likvärdiga men inte lika dyra ca 2.400 kr.
Köper Du ett billigare däck är det oftast ett C däck inte CP som är förstärkt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har Michelin Agilis Camping 225/75 R16 CP som nu är 11 år och har fungerat bra.
Byter nu till Continental Vanco Camper som är likvärdiga men inte lika dyra ca 2.400 kr.
Köper Du ett billigare däck är det oftast ett C däck inte CP som är förstärkt.
Har du märkt någon skillnad på C vs CP, och isåfall vad?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag körde med Hankook Vantra i 9år, mycket prisvärda då, samt funkade perfekt på vår husbil.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
ja men jag har direkt motsatt erfarenhet. köper du ett dyrt däck, betalar du en hel bara för namnet
kvaliten är inte nödvändigtvis bättre
kan du lägga bevis på att ett däck till 6000 kr är bättre än ett till 4000 kr
Bara egna erfarenheter efter att ha jobbat på däckverkstad. Nu pratade du ju om de billigaste Star Performer Nova Van. Endast kr 866 och om man jämför ett sådant däck och ett Continental VancoCamper. Endast 2 394 kr så är känslan i däcket när man tar i det och ska balansera det oftast stor. Svårt att förklara då de flesta inte känner på däck utan fälgar med däck (kompletta hjul). Det finns ju en anledning till att de som regummerar däck helst vill ha stommar från vissa tillverkare.

Sedan så skrev jag inte heller att de dyraste är mest prisvärda och jag kör själv inte heller med de dyraste utan med ett mellanklassdäck. Även om du inte kan jämföra ett formel 1 däck med ett däck till en lastbil så kommer de pengar som däcktillverkaren satsar på den (formel 1) utvecklingen oss konsumenter till godo. Det går även att läsa oberoende däcktester, kan du hänvisa till något test som ett lågprisdäck har vunnit?

Det "bästa" däck jag själv har kört på var ett Dunlop, jäklar vilket grepp, sedan att det inte hade någon livslängd avseende miltal är en helt annan sak och det var ett personbilsdäck också för övrigt.

Senast ändrad:

toker

HBK Intresserad
Kommun
Trelleborg
så däcket är skit för att du tycker det känns konstigt att ta på ???
ja det var ju verkligen ett vetenskabligt svar.
du dömer ut däcken enbart på din känsla.
jag monterar o balanserar själv alla mina däck + kompisars däck o jag har då alldrig känt att ett däck är konstigt att ta på

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
så däcket är skit för att du tycker det känns konstigt att ta på ???
ja det var ju verkligen ett vetenskabligt svar.
du dömer ut däcken enbart på din känsla.
jag monterar o balanserar själv alla mina däck + kompisars däck o jag har då alldrig känt att ett däck är konstigt att ta på
Jämför då ett Michelin och exempelvis Star performer, känn på själva stommen. Prova att"vika" upp sidorna, där känner du det på riktigt.

Ännu en gång hänvisa till ett test där ett lågprismärke vunnit.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Är det C och CP-däck ni diskuterar?
Konstigt råd till Kul på hjul att han ska känna på däcken när valet görs :swoon:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Är det C och CP-däck ni diskuterar?
Konstigt råd till Kul på hjul att han ska känna på däcken när valet görs :swoon:
Eftersom han själv håller på med däck så är det ju inte konstigt med det rådet. Jag borde kanske också skrivet att de flesta inte har möjlighet att känna på däcken utan fälg. Inte heller lätt om man inte har vanan och kunskapen. Det gällde speciellt när det var regummerade däck så att kunden fick likvärdiga stommar på bilen. Lastbilsdäck är ju annorlunda då en del åkare hade sina egna stommar.

kul på hjul

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2025
Många svar på min fråga om ( ett bra däck)
Javisst skulle självklart kunna köpa likadana som sitter på frå början, Michelin.
Saken är den att vilket jag inte visste( fick veta det på husbilsmässan) att köra på däck äldre än 6 år är inte tillåtet i Tyskland. Våra däck på bilen skulle kunna gå ytterligare ett tag, men vågar man chansa, tveksamt

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Många svar på min fråga om ( ett bra däck)
Javisst skulle självklart kunna köpa likadana som sitter på frå början, Michelin.
Saken är den att vilket jag inte visste( fick veta det på husbilsmässan) att köra på däck äldre än 6 år är inte tillåtet i Tyskland. Våra däck på bilen skulle kunna gå ytterligare ett tag, men vågar man chansa, tveksamt
Hej..M-Sverige skriver så här om däck i Tyskland.
Hur gamla däck får man köra i Tyskland hur tolkar man det?

(däcken är högst 6 år gamla och har lägst hastighetsklass L = är godkända för 120 km/h. Håll avståndet till framförvarande fordon då du kör på tyska Autobahn.)

Senast ändrad:
Toppen