• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommardäck

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Skall byta däck på husbilen Har alltid kört med Michelin cp däck , lurar på att köpa Michelin c däck Ni som kör på c-däck ,vad är skillnaden, ljud, mjukhet, stabelitet ?
Kör en Dethleffs -12 3,5 t
Leffe
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej Skall byta däck på husbilen Har alltid kört med Michelin cp däck , lurar på att köpa Michelin c däck Ni som kör på c-däck ,vad är skillnaden, ljud, mjukhet, stabelitet ?
Kör en Dethleffs -12 3,5 t
Leffe
Om man kollar på deklarationen så är CP däck sämre.
Dom drar mer bränsle och har sämre våtegenskaper.
Ljud är samma.

Se nedanstående.

1585476176882.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Beror på hur du använder bilen, ett CP däck tål långa perioder stillastående bättre, det finns fler däcksfabrikat lämpliga för husbil tex. Continental,
kör du bilen året runt ,kan man överväga ett åretruntdäck,dock inte lämpligt för svensk vinter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
CP däcken ska vara bättre på att stå stilla, jämfört med vanliga C-däck.
Men jag har inte hört talas om C-däck som skulle vara dåliga på att stå stilla.

Jag skulle inte lägga pengar på ett CP-däck.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Dagens moderna däck har inga större problem med längre stillestånd, Cp däckets fördelar är att det har lite extra marginaler för överbelastning på dom sidokrafter som blir på en högbyggd krängande HB. Lite extra säkerhet med andra ord men det går utmärkt att välja ett C däck också! Många upplever Cp däcket som stötigt men det handlar mer om lufttrycket.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
P står för parkering

Alldeles riktigt, om bokstaven P är vit och står på en blå skylt.

Om bokstaven däremot står på ett husbilsdäck, är den vanligtvis en förkortning för det franska ordet "pneu", som betyder just "däck".

Detta hänger förmodligen samman med att det var den franska däcktillverkaren Michelin som "uppfann" CP-däcken (CP = Camping Pneu / CampingDäck).

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen