• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sommardäck som går mjukt?

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Har alltid tyckt att min husbil varit så stötig, speciellt på grusväg så skallrar ju nästan tänderna ur munnen...
Köpte vinterdäck till bilen och monterade dom förra veckan å har varit på en 160 mils tripp.
vilken skillnad på gången!!, bilen går helt otroligt mjukt och fint, rattskallret där man känt varenda ojämnhet i vägen var som bortblåst.
vinterdäcken har hållfasthet 111/113 1150kg och mina sommardäck har 116/114R
så nu funderar jag på att köpa nya sommardäck 111/113 för att få samma mjuka gång även där.

så då är frågan.. vilka däck fabrikörer har dom däck som går mjukast, någon som har erfarenhet av det?

min bil har totalvikt 4000kg men när jag vägt den fullastad så hamnar jag på c:a 3800kg med en axelvikt på c:a 2000kg bak 1800 fram

Vinterdäcken jag satt på nu var hankook och sommardäcken
heter Bridgestone Duravis R660 och dom är så hårda att det känns som man kör direkt på fälgen...

Så då är frågan vilka däck skall man köpa?..:wideeyed:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Sommardäck som går mjukt?

Michelin Agilis Camping är säkert ett bra däck, men overkill i mina ögon, dom lär ju vara lika hårda och stumma som mina nuvarande Duravis däck?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag bytte från gamla Michelin Agilis till Hancook Vantra, enorm skillnad i bättre komfort, men då var som sagt Michelindäcken gamla.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag gjorde tvärtom, bytte från Hancook Vantra (som jag upplevde som väldigt bra) till Michelin Agilis CP & tyckte dessa var ännu komfortablare & tystare. Jag skulle tro att om man håller sig till premiumdäcken så är skillnaden marginell & man får låta slitstyrkan avgöra i förhållande till priset.

Bennie

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Kanske en bidragande orsak är åldern på dina sommardäck, gamla?

F

F.d. 50069

Guest

Vad har du för bil? Det är inte så att det är en helintegrerad som går på bumpstoppen fram?
För så var det med våran Carthago....det kändes som att åka bulthjulsvagn:oops:
Bytte framfjädrar hos Bossing, stötdämpare tyckte de att det var onödigt att byta iom bilen inte ens passerat 2000mil!
En helt annan bil att både åka med samt köra:D

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Vad har du för bil? Det är inte så att det är en helintegrerad som går på bumpstoppen fram?
För så var det med våran Carthago....det kändes som att åka bulthjulsvagn:oops:
Bytte framfjädrar hos Bossing, stötdämpare tyckte de att det var onödigt att byta iom bilen inte ens passerat 2000mil!
En helt annan bil att både åka med samt köra:D

Borde inte va det när det blev så mycket bättre komfort med vinterdäcken.

Dock ett bra tips, då vissa oseriösa husbilstillverkare verkar strunta i att uppgradera fjädring m.m.

F

F.d. 29954

Guest

Kan antalet lager ha betydelse?
En del C däck finns 6, 8, eller 10 lagers stomme. Stommen kan vara av olika material, nylon, stål etc. Skulle tro att orsaken finns där.
Det där antalet PLY står på sidan av däcket, också vilket material det är.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Bilen går inte på bumpstoppen och fjädrar fint vid gupp, och blev ju som sagt var underbar på vägen med vinterdäcken, det har nog med däck stommen uppbyggnad att göra skulle jag tro, man åker nog omkring på onödigt kraftiga däck helt enkelt.
inte lätt detta, då man samtidigt vill ha däck som garanterat håller samtidigt som man inte vill ha blodsmak i munnen på dålig väg.
kommer att köpa däck som är godkända för mina 4000 kg men inte mer

Det blir 111/113 däck
är sugen att prova hurmmff..Landsail LSV88..;) eller Hankook Vantra LT RA18
Bägge är 111/113 med 8 ply stomme som jag förstått det.
Har för övrigt Landsal 388 på mercan e-class och är grymt nöjd med dom däcken

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Har Du samma tryck i däcken. För hårt pumpade däck ställer också till det med stötig gång. Hälsningar Göran Hellman

B

BernthåInger

Guest

jag har beställt Fiats tyngre chassi 4250 kg frågan är om det fodras andra däck till en tyngre bil ?

BernthåInger:confused:

F

F.d. 29954

Guest

Det är inte lätt, det här med däck. Förutom själva stommen, så är den sk. profilen viktigt. Vad jag förstår så är en plattdäck, med tex 60 profil, bra mycket stummare än en 75 profil. Sedan är ju kvaliten viktigt. Jag brukar åtminstone välja ett däck där fabrikanten "garanterar" hög tillåten hastighet. En däck som fjädrar mycket, blir också varm. Tom så varm att det hela delaminerar. Tänker på sommar och någon spansk väg där luften dallrar av hettan. För att klara sådana eventualiteter krävs kvalite....

Joffe

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025

Nu är vi på det, själv sänkte jag däcktrycket på min Hymer till ung. 4 bar, mycket bahagligare.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag utgick ifrån att det var rätt lufttryck i däcken, finns listor till detta, beroende på last.
Att bara sänka trycket KAN bli fel, men även komfortablare.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Jag hade 4,5kg i sommardäcken, detta enligt uträkning som jag hittade här på forumet, pumpade vinterdäcken till samma, dvs 4,5kg
enligt uträkningen så skulle jag ha runt 4.0 men man skulle tydligen addera 10% så då blir det 4,4kg avrundade till 4,5 för att vara på säkra sidan
innan så var det 5,5kg bak å 5,0 fram å då var den än jävligare, som att köra omkring på fälgarna..=)

men har nu efter 1000 mil sett att framhjulen med 4,5kg nött jämt och fint medans bakdäcken som åxå haft 4,5kg nött på sidorna, det indikerar ju att jag haft för lite tryck på bakdäcken?, men sen pratade jag med en däck försäljare och han sa att det ofta blir däckslitage på insida/utsida däck fast man har rätt ringtryck, det berodde enligt honom på att husbilarna är bredare och ligger på kanterna av asfalt fördjupningarna bland annat?
man vet inte vad man skall tro i detta lufttrycks mörker.......

Toppen