Hej alla HBKvänner
Efter den trevliga Salaträffen, tyckte vi att när vi ändå var i Norrland?? så kunde vi fortsätta en bit till norröver.
Vädret var ju så varmt och soligt. Vi kom så småningom i Stekenjokk.
Nu var vädret allt annat än varmt och soligt.
Alltså åkte vi in till Vilhelmina, bl.a. för att köpa varmare kläder.
Det var ju skönt också att vi, i motsats vad vad upplevt tidigare ett tag, att vi nu hade både fungerande radiomottagning, telefonkontakt och fungerande internetuppkoppling.
Men ve och fasa! När vi kom tillbaka till bilen och skulle starta motorn hände ingenting mer än meddelande snurrade förbi på färddatorns display. Ord som ABS, ESP, ASR och något om Hill. Not Aviable, disconnected.
På instrumentpanelen lyste det vackert med klargula symboler som jag aldrig tidigare observerat. En förstod jag helt klart. Det var ett hänglås i klargult. Från hänglåset hängde en tamp, som förmodligen låste motorn.
Nu gällde det att visa att jag trots allt behärskade situationen. Detta betyder "delegera".
Hustrun ordnade kaffe och läste högt ur instruktionsboken. Kaffet hjälpte men inte boken.
Hon hade dock en lokal telefonkatalog med från Kungälv med omnejd.
Slog upp Fiatverkstaden där. Fick kontakt med en verkligt trevlig Fiatreparatör.
Beskriv mitt problem och fick rådet att bogsera bilen till verkstaden i Kungälv för att ansluta till en diagnosdator.
Förklarade lugnt att det var ett än större problem med detta. Bilen var i Norra delen av landet.
Reparatören var tyst en lång stund. Sedan sa han att jag skulle "kolla säkringarna".
Gjorde detta efter bästa förmåga men fann inga fel. Med regnvåta kalla fingrar klämde jag in säkringarna sedan i sina "små bon". Tog i lite extra så de bottnade ordenligt.
Provade att starta motorn och se. Motorn startade precis som vanligt !
Sensmoral. Om någon av er får något fel på er bil eller blir ombedd att hjälpa någon annan olyckligt i samma situation som jag, kom ihåg: Kolla säkringarna!
Annalisa o Tore
Efter den trevliga Salaträffen, tyckte vi att när vi ändå var i Norrland?? så kunde vi fortsätta en bit till norröver.
Vädret var ju så varmt och soligt. Vi kom så småningom i Stekenjokk.
Nu var vädret allt annat än varmt och soligt.
Alltså åkte vi in till Vilhelmina, bl.a. för att köpa varmare kläder.
Det var ju skönt också att vi, i motsats vad vad upplevt tidigare ett tag, att vi nu hade både fungerande radiomottagning, telefonkontakt och fungerande internetuppkoppling.
Men ve och fasa! När vi kom tillbaka till bilen och skulle starta motorn hände ingenting mer än meddelande snurrade förbi på färddatorns display. Ord som ABS, ESP, ASR och något om Hill. Not Aviable, disconnected.
På instrumentpanelen lyste det vackert med klargula symboler som jag aldrig tidigare observerat. En förstod jag helt klart. Det var ett hänglås i klargult. Från hänglåset hängde en tamp, som förmodligen låste motorn.
Nu gällde det att visa att jag trots allt behärskade situationen. Detta betyder "delegera".
Hustrun ordnade kaffe och läste högt ur instruktionsboken. Kaffet hjälpte men inte boken.
Hon hade dock en lokal telefonkatalog med från Kungälv med omnejd.
Slog upp Fiatverkstaden där. Fick kontakt med en verkligt trevlig Fiatreparatör.
Beskriv mitt problem och fick rådet att bogsera bilen till verkstaden i Kungälv för att ansluta till en diagnosdator.
Förklarade lugnt att det var ett än större problem med detta. Bilen var i Norra delen av landet.
Reparatören var tyst en lång stund. Sedan sa han att jag skulle "kolla säkringarna".
Gjorde detta efter bästa förmåga men fann inga fel. Med regnvåta kalla fingrar klämde jag in säkringarna sedan i sina "små bon". Tog i lite extra så de bottnade ordenligt.
Provade att starta motorn och se. Motorn startade precis som vanligt !
Sensmoral. Om någon av er får något fel på er bil eller blir ombedd att hjälpa någon annan olyckligt i samma situation som jag, kom ihåg: Kolla säkringarna!
Annalisa o Tore