• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solskenshistoria i regn och kyla

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Hej alla HBKvänner

Efter den trevliga Salaträffen, tyckte vi att när vi ändå var i Norrland?? så kunde vi fortsätta en bit till norröver.
Vädret var ju så varmt och soligt. Vi kom så småningom i Stekenjokk.
Nu var vädret allt annat än varmt och soligt.

Alltså åkte vi in till Vilhelmina, bl.a. för att köpa varmare kläder.

Det var ju skönt också att vi, i motsats vad vad upplevt tidigare ett tag, att vi nu hade både fungerande radiomottagning, telefonkontakt och fungerande internetuppkoppling.

Men ve och fasa! När vi kom tillbaka till bilen och skulle starta motorn hände ingenting mer än meddelande snurrade förbi på färddatorns display. Ord som ABS, ESP, ASR och något om Hill. Not Aviable, disconnected.

På instrumentpanelen lyste det vackert med klargula symboler som jag aldrig tidigare observerat. En förstod jag helt klart. Det var ett hänglås i klargult. Från hänglåset hängde en tamp, som förmodligen låste motorn.

Nu gällde det att visa att jag trots allt behärskade situationen. Detta betyder "delegera".

Hustrun ordnade kaffe och läste högt ur instruktionsboken. Kaffet hjälpte men inte boken.
Hon hade dock en lokal telefonkatalog med från Kungälv med omnejd.

Slog upp Fiatverkstaden där. Fick kontakt med en verkligt trevlig Fiatreparatör.
Beskriv mitt problem och fick rådet att bogsera bilen till verkstaden i Kungälv för att ansluta till en diagnosdator.

Förklarade lugnt att det var ett än större problem med detta. Bilen var i Norra delen av landet.

Reparatören var tyst en lång stund. Sedan sa han att jag skulle "kolla säkringarna".

Gjorde detta efter bästa förmåga men fann inga fel. Med regnvåta kalla fingrar klämde jag in säkringarna sedan i sina "små bon". Tog i lite extra så de bottnade ordenligt.

Provade att starta motorn och se. Motorn startade precis som vanligt ! :D

Sensmoral. Om någon av er får något fel på er bil eller blir ombedd att hjälpa någon annan olyckligt i samma situation som jag, kom ihåg: Kolla säkringarna!

Annalisa o Tore
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Solskenshistoria i regn och kyla

Jag fick samma problem när jag står på en öde strand i Portugal. Tack och lov är Slottet försäkrat i ADAC. Ringde Adac Tyskland som sa att någon skulle ringa tillbaka om en liten stund. Det var från Barcelona. Efter en stund igen ringer de från någon firma i Portugal som frågade vilken strand jag stod på. Så efter ca 1,5 timmar från första samtalet kommer bärgaren. (NU vet jag att om jag för värre problem så funka ADAC perfekt!)

Då hade låset öppnat sej, utan att något gjordes.

En eller två ggr till har detta hänt, men nu vet jag att om jag väntar ca ½timme löser problemet sej själv.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Solskenshistoria i regn och kyla

Jag fick samma problem när jag står på en öde strand i Portugal. Tack och lov är Slottet försäkrat i ADAC. Ringde Adac Tyskland som sa att någon skulle ringa tillbaka om en liten stund. Det var från Barcelona. Efter en stund igen ringer de från någon firma i Portugal som frågade vilken strand jag stod på. Så efter ca 1,5 timmar från första samtalet kommer bärgaren. (NU vet jag att om jag för värre problem så funka ADAC perfekt!)

Då hade låset öppnat sej, utan att något gjordes.

En eller två ggr till har detta hänt, men nu vet jag att om jag väntar ca ½timme löser problemet sej själv.

Byt till Renault så löser sig problemen....det gjorde vi...

Mvh
Dag
 
Toppen