• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanelspaket

Gego

FD HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
27407
Medlemskap
2023
Hej Alla
kan någon rekommendera ett bra solpanels packet typ 2x150w paneler med mppt regulator? Och en bra 2000w inverter ren sinus(men inte från Kina).

skalman52

FD HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vill du göra det enkelt för dig så gå in på www.sunlux.se och välj ett paket.
Som inverter skulle jag föreslå sinusinverter från Dometic eller Victron. Inte de billigaste kanske men bra.

MVH
Hans

Gego

FD HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
27407
Medlemskap
2023
Okey tack! Som du sa dom inte från Kina kosta mycket mer. Men dom från Tyskland är allt producerad i Kina, solpaneler och inverters?

Magic 1

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
20095
Medlemskap
2025
Har köpt mina ifrån Solarlab dom har egen tillverkning här i Sverige .Helt nöjd med mina 2st 120 watts solceller inte så dyra heller.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag köpte 3st LTC 120W mono wide paneler förra vintern, haft de en sommar.
Jag kan inte uttala mej om deras ev. förträfflighet som andra kan.
Jag har aldrig fått ut över 20A totalt från dem, och det är väl inget märkvärdigt, dock bra garantier.
Jag kan bara jämföra med mina tidigare 2st Solara 55W poly, de gav som mest 5A totalt, 14år gamla.

Kolla tester, eller fältstudier från medlemmar, samt garantier innan köp.
Flexibla är lätta, men tappar mer effekt när de blir varma, blir de riktigt varma är det adjöss med dem.

Kecla

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29016
Medlemskap
2022
Flatline LTC 120 w med MPPT regulator är det någon som har erfarenhet av det sollcellspaket , Är det bra eller dåligt till en husbil ?

skalman52

FD HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om du tittar under "Fakta, Elektriska egenskaper" på Solarlabs sida så ser du vad som behövs

Panelen lämnar aldrig över 11 amp (10.15A) men har en tomgångsspänning på 40 volt. Maxeffekt vid 33.4V och 9.59 A. Detta måste MPPT:n klara.

De höga spänningarna tyder på att panelen inte är avsedd för 12V-system. Vad jag inser kommer du aldrig kunna dra nytta av den effekt du köper. För mig känns det som panelen passar bäst till solcellsanläggningar för hus (med eller utan batterier).

MVH
Hans

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Hej,

Med korrekt avsedd mppt regulator är högt volttal på paneler inget negativt.

Lägre förluster, levererar även när det inte är optimala solförhållanden.

Mycket produceras i Asien, men med rätt grejer, väl så bra. Även inverters.

Ringkärne transformator i dessa fall kanske att föredra, om man inte är känslig för vikt.

Sök "Byggtråd" på forumet, så finns det mer att läsa.

Vänligen Magnus

Gego

FD HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
27407
Medlemskap
2023
Tack så mycket för alla svar. Det känns att detta Sunlux paket blir det mest intressant. Och om man kan får dom 10% rabatt för att man är ett medlem i en HBklubb hamna jag på det samma pris som tyska Prevent kunde erbjuder.

Bilagor

• sunlux solpaket.png
    sunlux solpaket.png
    291,6 KB · Visningar: 94
Toppen