• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpanelsfrågor

Patric Eriksson

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
34314
Medlemskap
2025
Önskar komplettera de befintliga solpanelerna med två till för att utöka prestandan i vår husbil.
Har idag 2 st paneler från Sunwind på 200 w som är kopplade i serie. Dessa paneler har värden som i bilden. Är det någon som har någon rekommendation om ett par paneler som det går bra att komplettera dessa med och som finns på marknaden nu. En annan fråga som kommit upp är hur jag bör koppla det nya när jag skall skall sätta ihop det, skall jag som idag ha dessa kvar i serie och sätta de två nya i serie och parallellkoppla det med de gamla. Eller skall jag koppla en ny och en gammal i serie och sedan detta parallellt med varandra. Hoppas på snabbt och kunnigt svar.

Mvh Patric.

IMG_7241.jpeg

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ska du blanda paneler av olika storlek bör du parallellkoppla dom, det är bara att söka på nätet finns mycket att välja på.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det du skall tänka på är om du väljer att seriekoppla två nya för att få 24V även från dem också så måste seriekopplade paneler vara lika stora.
Men de behöver ju inte vara samma storlek som de du har nu, bara de nya är lika stora och 12V och seriekopplade och sedan pararella med nuvarande. Om du har lust så kan du ju ev. köpa en 24V panel och pararellkola den till de två 12V i serie som du har.

M.v.h. JANKRO.

Toppen