• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpanelerna går inte genom Elblocket är det verkligen rätt ?

F

F.d. 53165

Guest
Hej alla husbilsfantaster,
en liten fråga bara, jag ha ren 140w panel på taket som är ansluten till en PeakPower MPPT regulator (10A eller 20A vet ej) och sedan till bodelsbatterierna.

Min fråga är hur fungerar att ladda batterierna utan att gå via elblocket ?
Displayen visar ju urladdning av batterierna trots att dom ladda via solpanelen.

Som en nödlösning så kan man ju installera en Mätdisplay till PeakPower Regulatorn men det kommer ju fortfarande stå fel i huvuddisplayen....

Hur går man till väga för att ansluta panelen till elblocket ?
Är osäker på vilket elblock det är men bilen är en Frankia 2015
Tack för inputs
/HS

F

F.d. 53165

Guest
Sv: Solpanelerna går inte genom Elblocket är det verkligen rätt ?

Jo Roland det fungerar ju rent tekniskt men siffrorna i displayen stämmer inte och batterierna får inte heller rätt laddning misstänker jag.....

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solpanelerna går inte genom Elblocket är det verkligen rätt ?

Laddningen är knappast något problem, men självklart skall solcellerna gå över elblocket, det är ju bara då du kan se vad som verkligen händer med laddning och förbrukning. Om du inte vill installera en separat batterimonitor förstås?:)

Toppen