• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpaneler

pejac

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2025
Hej,

Jag är en ganska nybliven husbilsägare, Adria Supreme 2014 års modell. Vi är friluftsmänniskor så vi är ute mycket, undviker campingar, ställplatser ibland men mest friparkering med vakt av husbil (gillar det uttrycket). Därför är man lite mer beroende av alternativa energikällor fast i ärlighetens namn så klarar vi oss ganska länge på 2*95 Ah. Jag gillar tekniken så jag har börjat titta på solpaneler. Återförsäljaren av husbilen erbjuder paneler med montering till hutlösa priser och de kör bara in det som ren laddning. EBL Nordelletronica NE237 tillsammans med t ex Votronic MPPT 250 Duo Digital erbjuder en del tekniska finesser om man har en AES kyl. Det går att koppla in regulator strömmen direkt till EBL om inte strömmen är för stor för då blir det till att koppla direkt till batterierna fast då behöver man en extern panel för att hålla koll på laddströmmarna. Nu till min lilla undran. För att styra kylskåpet så måste man koppla in signalen från regulatorn till kylskåpet S+ för att det ska fungera. Plinten lär finnas på baksidan av kylskåpet. Går det att nå detta via ventilationsgallret eller måste man lyfta ut skåpet??
Solexperten har kommit med råd och i jämförelse med övriga solcellsleverantörer i Sverige så är de konkurrenskraftiga med bra tekniska lösningar. Vida överlägsna återförsäljarna. Fast tittar man på t ex Prevent i Tyskland så är deras pris 500 € i jämförelse med drygt 8000 här för samma typ av utrustning. Jag har aldrig installerat något i en husbil men jag gissar att med rätt grejer så klarar en normalhändig detta.

Tacksam om någon kan ge lite tips, speciellt om kylskåpet Domestic 8505 tror jag. Även övriga erfarenheter kan vara kul att höra om. Fantastiskt forum med många kul frågor och svar.
MVH

//Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solpaneler

Om du inte har väldigt hög effekt på solcellerna är det knappast lönt att ansluta kylskåpet, det har så hög strömförbrukning, ca15-20A så det når du inte med en normal solcellsanläggning.

pejac

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2025

Det är korrekt, jag testade genom att sätta i säkringen i EBL för AES och därmed går det att manuellt koppla om till Bodelsbatteriet och då är det lätt att se förbrukningen, säkringen är på 15A och jag tror att förbrukningen var runt 13-14A. Jag hade nog tänkt att köpa 2*100 paneler men det beror lite på hur det blir med platsen. Annars blir det en 150W o då lägger jag ner Kylskåpsidén för då är det som du säger sannolikt inte värt besväret

//Peter

R

Rolfevert

Guest

Kanske glider lite ämnet men en stilla fråga. Vad är nackdelen med att koppla solcellerna direkt till batterierna (naturligtvis via sin regulator)
Rolf

pejac

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2025

Kul synpunkt. Det är väl helt ok egentligen men om man har överskott av solenergi så är det väl kul att använda den när det går. Min ursprungsfråga var egentligen om någon vet hur och var man hittar S+ på kylskåpet. Regulatorn skickar en styrsignal som tas emot på S+ och kopplar om till 12V vid överskott. Jag gillar tekniken det är mest därför.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Smart att utnyttja den teknik som finns , har för mig att det finns bruksanvisningar på kylskåpstillverkarens hemsida.

Man kan även komma ihåg att ett kylskåp tar ju inte ström hela tiden , det slår ju från och till.

pejac

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2025

Jag har bruksanvisningen men jag undrar egentligen om det går att nå plinten via ventilationsgallret eller om man mste skruva bort kylskåpet. Jag är på resande fot utan hb så jag kan inte kolla själv.

Peter

pejac

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2025

Nä på 12 V är den konstant. Beror på modell från 125 W till 190 W. Ska det vara någon vits med teknikleken måste ju panelernas kapacitet överskrida kylens effektbehov.
Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Precis, och med 150-200 watt paneler blir det svårt när förbrukning och laddning dras ifrån. Men annars är det ju en kul ide' det håller jag med om. Om det sedan är värt det för att spara lite gas är ju frågan, kylen drar ju ganska lite. :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Beror på kylskåpsmodell. Är det en kompressorkyl så går den några minuter i stöten, typ 5-10 min per timma. Absorptionsskåp drar ström hela tiden.

Edit: glöm det, det finns nog inga kompressorskåp på 12 V, det är nog bara 230V... :-(

Mitt 12-volts kompressorskåp har gått året runt, dygnet runt i över 10 år. Danfosskompressor. Problemfritt och synnerligen strömsnålt.

Jappe

F

F.d. 50609

Guest

Dometic 8505 är inte en kompressorkyl , så släpp det, att köra en 8505 kyl på batteri /solpanel är bara att glömma. 12v effekt 170w.
Tänker du 3x100ah batteribank och 400w panel på taket så kan du köra kortare tider på dagen.
Mitt tips. Kör på gasol, då får du bästa effekten, och med lpg-tank så blir det både enkelt och billigt.

Produkter - Dometic

Toppen