• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpaneler och inbyggd antenn

F

F.d. 55665

Guest
Har en Hymer Excis T588. Denna har en inbyggd antenn i taket som fungerar förvånansvärt bra. Jag uppfattar att det är en sorts folie som är del av takets konstruktion. När jag nu står och funderar på att ägna tid på Elmia för att skaffa solpaneler så har jag en undring till den som kanske vet. Finns det risk för att solpanelerna kommer att störa ut antennen? Kanske inte en stor fråga att sätta upp en takantenn men det är alltid skönt att inte göra fler hål i taket än nödvändigt.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Solpaneler och inbyggd antenn

Har en Hymer B690 StarLine -12 och vår inbyggda antenn är urdålig trots 5 volt till dess förstärkare. Har solceller som monterades vid köpet så jag har inte provat utan. Kanske ska koppla loss och testa om det blir bättre. Borde kanske räcka med att det är mörkt? Nu har jag inte gjort några allvarliga försök under de 3 åren vi haft den eftersom vi sällan tittar på TV i HB och då mest på någon medtagen film.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Solpaneler och inbyggd antenn

Det är nog inte störningar från solcellerna som skulle kunna vara problemet, utan mer om antennen till radion är monterad i taket. Sätter man då solceller över antennerna, så skärmas ju radiovågorna av, och når inte antennen. Att slå av solcellsladdningen hjälper inte, enbart att montera bort panelerna, eller montera en antenn på annan plats.

Toppen