• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpanel

F

F.d. 52924

Guest
Hej på er glada husbilsåkare!
Jag undrar om man kan montera en solpanel själv och undrar oxå om vilken effekt man ska välja?
Vi har en Fiat Hobby årsm. -10 med ett bodelsbatteri,ev.skaffa ett till så småningom.
Har hittat en firma : Legoelektronik i Borås som verkar ha hyggliga
priser. Tacksam för goda råd

Mvh/ guran

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel

Jag har nu monterat solcell på min tredje husbil. Denna gången beställde jag ett paket från Windgenerator | Solaranlage für das Wohnmobil | preVent GmbH - preVent GmbH
Betalade 2500kr inkl frakt för 100w, regulator, 4 hörn att limma på taket, kabelgenomföring, 10 meter kabel, lim och rengöringsmedel innan man limmar.
Dock ingen MPPT regulator, men det går ju att byta om man vill senare.
Beställde på torsdagen, fick grejerna på tisdagen.

Att montera är ganska enkelt, bara man är försiktig när man borrar i taket och ser till att det blir tätt.

Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej på er glada husbilsåkare!
Jag undrar om man kan montera en solpanel själv och undrar oxå om vilken effekt man ska välja?
Vi har en Fiat Hobby årsm. -10 med ett bodelsbatteri,ev.skaffa ett till så småningom.
Har hittat en firma : Legoelektronik i Borås som verkar ha hyggliga
priser. Tacksam för goda råd

Mvh/ guran

Kolla länken nedan, har du problem med att montera så kom till Transtrand så hjälps vi åt. Knowtech AB
Har själv köpt en 140W och är supernöjd.
//Tommy
:spinny:

F

F.d. 14576

Guest

Är enig med de andra det är inget problem att installera själv, problemet som jag ser det ligger i att välja rätt grjor i förhållande till vad du har i bilen i övrigt. Monterade själv i helgen och det funkar perfekt.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Vi har 2x90W från tidigare nämnda Prevent på dubbla bodelsbatterier (2 x Banner 92Ah AGM). Som regulator använder vi CTEK D250S Dual som även laddar 100% fullt när vi kör. Vi har mer ström än vi hinner göra av med.
Titta i garderober efter kopplingsställen (brukar vara bruna plastdosor), kan vara förberett för solpanel. Jag behövde bara borra ett hål rakt upp och sedan gå på befintligt kablage.

Peter :)

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Har också 2x90W från Prevent och 2x95 Ah AGM. Regulatorn är en Votronic 240 MPP som är kopplad direkt på bodelsbatterierna. Den laddar även startbatteriet när bodelen är fulladdad. Man kan ansluta en signalkabel till ebl om man vill ha laddningsstatus i bilens befintliga panel. Regulatorn kan även styra över en kyl med automatik till eldrift om panelerna producerar överskott.

Borrade ett hål i taket ovanför ett väggskåp. Drog sedan en flexslang innanför väggpanelen och ner i höger stolpe fram till batteribanken där jag monterade regulatorn. Anläggningen täcker vårt behov av el med råge åtminstone under sommarhalvåret.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag funderar som vanligt!!

Behövs verkligen solcellspaneler år 2013 med alla dessa LED-lampor och strömsnåla Tv-apparater?

Vi låg helt stilla 3 dagar i sommar och nyttjade den belysning som behövdes inget snåleri, dumburken var på varje kväll och vi var inte ens i närheten av att batteriet var slut, inte vad jag märkte i alla fall..

Vad gör ni som behöver solcellspaneler?
Är det inte bättre att byta till LED- innerbelysning och ev till en strömsnålare tv?

Med vänlig hälsning/Chippen

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Jag funderar som vanligt!!

Behövs verkligen solcellspaneler år 2013 med alla dessa LED-lampor och strömsnåla Tv-apparater?

Vi låg helt stilla 3 dagar i sommar och nyttjade den belysning som behövdes inget snåleri, dumburken var på varje kväll och vi var inte ens i närheten av att batteriet var slut, inte vad jag märkte i alla fall..

Vad gör ni som behöver solcellspaneler?
Är det inte bättre att byta till LED- innerbelysning och ev till en strömsnålare tv?

Med vänlig hälsning/Chippen

Hej
Det beror nog till stor del på hur och när husbilen används. Som vi använder våran har vi sällan någon extern elkälla att tillgå (mest till fiske och natur).
På sommaren är det inga problem men desto längre in på hösten man kommer så kräver värmaren en hel del el och skall man förlita sig till solceller framåt senhösten då både soltid och solvinkel blir allt mer ogynnsamma så krävs det ganska stor effekt på solcellerna samt att man har en mppt regulator.
Den som använder husbilen efter oktober kan inte helt förlita sig på solceller utan behöver nog ha ett elverk för att kunna ladda batterierna vid behov, såtillvida inte en extern elkälla finns att tillgå.

Toppen