• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpanel

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
Någon som har en bra teori om varför man tydligen numera kan montera panelen direkt på taket utan luftspalt under för kylning? På förra bilen var det väldigt noga med kylning!
Har tekniken gått framåt utan min vetskap? Eller är det möjligen så att jag inte varit tillräckligt uppmärksam! (det kan väl inte vara möjligt, eller)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel

Kjylningen er fortsatt viktig, det som har endret seg er at plastføttene som kan limes på taket er blitt mer vanlig. Disse gir en akseptabel luftspalte under selve panelet samtidig som en slipper å skru i taket - færre steder det kan bli lekasje.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel

Som Knut säger.. för att få ut full effekt från panelen skall det vara en luftspalt.

Vår 230wattare laddar här i Rättvik just nu med 9,2A :)

Toppen