• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Hej !

Jag har en ny bil med solpaneler som inte laddar, har varit inne 3ggr till fösäljarens verkstad o dom är lika förbryllade som jag, man har bytt ut del för del men det blir ingen skillnad. Hur mycket laddar era paneler om ni mäter ? jag har aldrig kommit över 10,30 V vid solsken, kompisens bil laddade konstant 2 Volt mer vid varje mät tillfälle, han har en likadan bil + solpanel + regulator, hans ampere mätare visar laddningen medans min aldrig har visat någonting, det är samma firma vi har köpt bilarna av.
Någon som har någon bra ide ?

Bosse
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel

Varför inte mäta direkt på utgående kablar från solpanelen direkt,bör ju vara upp mot 18-20 volt.Står oftat bak på panelen hur många volt den skall ge ut.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel

Hej!
Det bör ha betydelse hur mycket bodelsbatteriet behöver, vilket du kan variera för att se vad som händer.
Jag har för mig att en solpanel laddar så mycket (över 20 V) att man kan förstöra lampor och liknande om man lossar batteriet utan att först släcka.
//Conny
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solpanel

Det enklaste sättet att se om en solpanel ger energi är att belasta den.
Tack för hela panelen med en kartong o dyl,
Ta en Ex hel ljuslampa på 12V 60W koppla den direkt till solpanelens utgång.
Builen skall nu stå under direkt sol ljus
sed tan tar du saktra bort kartongen lampan skakll nu b¤rja att lysa. Har du en voltmätare så kopplar du den parallelt med lampan och ser hur många volt den ger, att du skall täcka över panelelen är för att du inte skall ge lampan för hög spänning och minska risken för kortslutning när du kopplar in kablarna. Varje cell ger en sänning mellan 2.1-2.6 V i direkt solljus.

Ár din panel på Ca 80w eller över så skall lampan lysa på full effekt och panelen ger 12-14V. Då fungerar den som den skall. Är den stårre så täck över lite grann med kartongen så att u inte förstör lampan.
 
F

F.d. 50003

Guest
Sv: Solpanel

Hej Jag har problem jag med min solpanel jag med men mitt problem är
att jag får inte igång laddningen utan att tex starta bilen eller hjälpa igång
den med lite el ström jag har varit på verkstaden två gånger och dom
förstår inte vad det kan var för fel finns den någon här som kan komma
med råd vad jag ska göra
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solpanel

Hej Jag har problem jag med min solpanel jag med men mitt problem är
att jag får inte igång laddningen utan att tex starta bilen eller hjälpa igång
den med lite el ström jag har varit på verkstaden två gånger och dom
förstår inte vad det kan var för fel finns den någon här som kan komma
med råd vad jag ska göra

Du måste tala omvilken typ av laddare du använder till panelerna om den är kopplad till ett elblock på en nyare bil e.t.c.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel

Hej Jag har problem jag med min solpanel jag med men mitt problem är att jag får inte igång laddningen utan att tex starta bilen eller hjälpa igång
den med lite el ström jag har varit på verkstaden två gånger och dom
förstår inte vad det kan var för fel finns den någon här som kan komma
med råd vad jag ska göra
Hej!
Jag vet inte hur din anläggning ser ut men en solpanel behöver i likhet med en växelströmsgenerator lite ström för att fungera.
//Conny
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel

Enklaste/säkraste analysen; Sätt på några strömförbrukare som belastar bodelsbatteriet (med 50-60 watt), solpanelen bör nu visa på laddning inom några minuter om vädret är soligt. Om laddning inte sker så är något "vajsing" = inte rätt monterat/kopplat eller mer sällsynt "prylfel" samt ev fel prylar som kopplats ihop.

Om "solpanelsystemet" laddar och är ok liksom bodelsbatterierna, så bör spänningen över batteripolerna ligga inom intervallet 12,7-14 volt. I solsken bör spänningen aldrig underskrida 12,7 volt med mindre strömförbrukare inkopplade (de som ständigt drar några watt, de representerar ca -0,2 volt)
 
Toppen