• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpanel via ELB 99

Drogen

FD HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Ska montera solpaneler samt en MPPT-regulator. Enligt schema samt info här på forumet finns det ingångar på mitt elblock EBL 99 för att ansluta laddningen. Jag vill gärna få med laddningen från solpanelerna på visningen av laddning/förbrukning på mitt original analoga instrument över dörren.

Stämmer det att jag inte ser bidraget (strömmen) från solpanelerna på mitt instrument om jag ansluter direkt på bodelsbatteriet?
Finns det några andra fördelar eller nackdelar med att ansluta direkt eller via elblocket?
Rent allmänt så tycker jag att anslutningarna för solpanelerna på elblocket ser lite klena ut, är det några särskilda kontakter för anslutningen där?

KettoAvila

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel via ELB 99

Hej:
Jag har faktist samma planner och samma elektroblok på min husbil.
Jag hitade dena manual för den http://karavaanarit-fi-bin.directo....67157/Schaudt_Electroblock_EBL99_G_Ingles.pdf

Enligt vad jag har läst här på förumet och på nättet så behövs en sånt här regulator för att koppla den till elektroblok

https://www.reimo.com/se/85059-solpanelsregulator_lr_1214_220w/

eller

Schaudt LR1218 Solcellsregulator

Den här är den nya modelen

Schaudt Gmbh elektronische Systeme für Freizeitmobile

sedan kan man om man vill och behöver lägga till en sådan panel (???)

24 volt

eller LT 320 Solar som är de nya modelen...

Jag är som sagt ingen expert men har samma planer och har googlat lite samma sak...

Nu har jag inte svar på alla dina frågor, men det jag har läst är att om man går förbi elektroblok så laddas endast de batterier som du ansluter panelen till dvs bodels och inte startbatteri. Om man är nöjd med en sådan lösning så är det bara köra på. Och det kanske räcker för det man vill uppnå...Jag tycker personligen att det är bättre att koppla genom elektroblok, men skulle helst vilja ha en nyare regulator än dem där LR för att kunna få det bästa från solpanelen.
Panelen ovanpå dörren är kopplat till elektroblok så går man förbi den så blir det så klart inte rätt där heller... min har bara typ 3 lampor (har en husbil från 2004) så jag har definitv ingen information om Volts , Ampere eller liknande i digital form. Bara om batteriet är laddat eller inte. ganska värdelös måste jag säga.

Senast ändrad:

Drogen

FD HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021

Tack för länkarna!

Min teori är att man kan koppla en egen regulator till elblocket (stift 1 & 3 på block 6) och får med visningen på bilens instrument men missar laddning av startbatteri. Alternativt så köper man regulatorn LR 1214 och får alla kablar och anslutningar färdiga för laddning av både bodel och startbatteri men till kostnaden av mindre effektiv laddning. Någon som kan bekräfta om jag är rätt ute?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Du får ingen visning genom att endast koppla till stift 1 + 3. Det krävs ytterligare 2 kablar från regulatorn som följer med "satsen" från till 1214.
Det sitter en shunt i regulatorn som går till de extra 2 kablarna.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Du får ingen visning genom att endast koppla till stift 1 + 3. Det krävs ytterligare 2 kablar från regulatorn som följer med "satsen" från till 1214.
Det sitter en shunt i regulatorn som går till de extra 2 kablarna.

Vi kan ha olika årsmodeller eller utförande av ELB.

Men på min blir det så här:
Jag har kopplat på stift 1 (-) och 3 (+ bodelsbatteriet) i min ELB 99 från MPPT regulatorn.
I min bil har jag två orginal analoga mätare, volt och amp.
I amp mätaren ser man då totalt antal amp som laddas i bodelsbatteriet. Voltmätaren visar hur många volt som laddas. Även det som laddas från solcellerna.

Om man kopplar regulatorn direkt på bodelsbatteriet så ser man på voltmätaren hur många volt som laddas, men inte hur många amp.

Att ladda bilbatterier har jag under 5 år inte haft behov av. Det laddas när jag kör. Har inget kopplat till det när tändningen är avslagen. Men om man vill ladda det också så skall det kopplas till stift 1 (-) och 2 (+). Det har jag dock inte provat. Min bil är från 2007.

/Leif

Senast ändrad:

Drogen

FD HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021

Det låter som precis min uppsättning. Jag kan också tänka mig att prioritera bort laddning av startbatteri för en effektivare laddning av bodelen. Bilen går ju oftast långt när den går så den får laddning. Dessutom laddas väl även starbatteri när man står vid elstolpe?

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

.../// Dessutom laddas väl även starbatteri när man står vid elstolpe?

Ja. på min laddas båda batterierna vid 220 volts anslutning, det gör det nog på alla bilar i stort sett.
Men det gör jag aldrig på sommaren för jag har en husbil som används på det sättet den är byggt för - att vi har allt med oss :):):)

Elkabeln till 220 volt är som en navelsträng, man blir starkt begränsad var man kan ta vägen.

/Leif

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

En Votronic MPP 250 regulator kan kanske vara ett intressnt alternativ. Laddar även starbatteri när bodelen är fulladdad. Går att ansluta till EBL. Kan växla energikälla till kyl/frys med AES. Tempsensor till batteribank. Kan optimeras till olika batterityper, Syra, Gel, AGM, LiFePO4. Finns även en "solar computer" som tillbehör.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det låter som precis min uppsättning. Jag kan också tänka mig att prioritera bort laddning av startbatteri för en effektivare laddning av bodelen. Bilen går ju oftast långt när den går så den får laddning. Dessutom laddas väl även starbatteri när man står vid elstolpe?

Det har hänt någon gång att min bil stått stilla utan ström (Alicante, Malaga flygplats parkering) när jag rest hem ett tag. Före jag monterade lite krypström till startbatteriet från solpanelerna, sjönk volten betydligt tills jag hämtade upp bilen. Nu är det full muff alltid i både bodel och start batteri.

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Den mest effektiva laddningen,er direkt på batterierna från regulatorn.
Använd uteslutande MPPT-regulator,även om den är dyrare.Har man
ctek,ligger bästa MPPT-regulatorn innbygd.

Gå ej om EBL-blokken eller nåt annat.Man tappar mätningen,men ser
på voltmeteret at det laddas.

Toppen