• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpanel / Thetford toalett

F

F.d. 3747

Guest
Åberopande vårt tidigare inlägg 29/5 -13,
enligt Thetfords tekniksupport, Styrbjörn, hävdar han fortfarande att solpanel
kopplad med regulator direkt på batteri kan ge spänningar på upp till 18-20 volt vilket kan ge problem med andra elinstallationer, värmare, kylskåp samt elmotor för öppning på toalett (vårt problem ).
Solpaneler ska enligt honom anslutas direkt på bilens laddningssystem.
Låter detta verkligen rimligt ???
Vad säger solpanelsinstallatörer alt. andra elkunniga ?
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Solpanel / Thetford toalett

Du måsta ha, mellan solpanelen och bodelsbatteriet en REGULATOR, annars så fungerar det inte som det skall. Panelen SKALL kopplas direkt via regulator till bodelsbatteriet.
Ha en fin helg
:spinny::spinny:
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Solpanel / Thetford toalett

Enl. Styrbjörn skall det ej kopplas med regulator till batteriet utan till bilens laddningssystem.
Fin helg själva !
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Solpanel / Thetford toalett

Enl. Styrbjörn skall det ej kopplas med regulator till batteriet utan till bilens laddningssystem.
Fin helg själva !

Under förutsättning att det sitter en regulator i EBL, JA.

Det är väl bara Schaudt som har en "plug in" regulator som option (ej monterad som standard) ?

Själv har jag kopplat direkt på bodelsbatterierna (via MPPT regulator såklart).

Peter :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel / Thetford toalett

Finnes regulator fra cbe til deres EBL også, men som Schaudt så er det en PWM ikke en MPPT. Det er 2 saker som ikke fungerer om en kobler en uorginal solarregulator, det ene er indikatoren i diplayet på at solen lader (ikke noe viktig) det andre er signalet til Dometic kyl om at det kan gå på solkraft (en heller tvilsom funksjon). På Schaudt skal orginalladeren også trigge ladning av bilbatteriet når det er sol.

I de fleste tilfeller oppnår en bedre ladning ved å koble forbi EBL med solarregulatoren - og med cbe EBL fungerer fortsatt ladningen av bilbatteri ved behov.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.018
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpanel / Thetford toalett

Om så vore fallet med problem, så tror jag ändå att fler solceller är kopplade direk på batteriet genom en separat regultor (och i många fall, en mycket bra solcellsregulator, MPPT m.m.) än genom bilens eget system, som många gånger ändå kräver en separat regulator ihop med bilens EBL. Vilket i sin tur skulle betyda att de flesta TV, kylskåp (12V), pumpar m.m. i flertalet husbilar skulle paja sönder och samman.

Antingen har en total missuppfattning skett.

Eller annars är personen mycket oteknisk och ovetande.

Eller annars snackar han sk.. medvetet för att slippa undan.

Be honom om en riktig redogörelse om hur han menar att problemet uppstår med så hög spänning ut från en bra solcellregulator, och lägg ut förklaringen här........
Det skall bli intressant att lära sig något nytt om solcellregulatorer som förstör husbilar och husvagnars utrustning, för det måste snart bli ett jätteproblem i hela campingvärlden :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Trots lite sarkasm, så menar faktiskt allvar med att en förklaring skulle vara på plats och kul att få höra.
För övrigt så har man ca. 21V ut från en obelastad solcell, som går ner till ca. 17V när den är inkopplad och belastad av en solcellsregulators ingång.
Det som kommer ut på batteri/laddsidan är normal laddspänning för batterier (om nu inget är trasigt, med det var väl inte med i denna diskussion?)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Solpanel / Thetford toalett

JANKRO, vi är också intresserade att få en bättre förklaring, ska söka Thetford på måndag för förklaring på hans teori.
Så snart vi får svar återkommer vi.
Trevlig helg !!
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Solpanel / Thetford toalett

Om så vore fallet med problem, så tror jag ändå att fler solceller är kopplade direk på batteriet genom en separat regultor (och i många fall, en mycket bra solcellsregulator, MPPT m.m.) än genom bilens eget system, som många gånger ändå kräver en separat regulator ihop med bilens EBL. Vilket i sin tur skulle betyda att de flesta TV, kylskåp (12V), pumpar m.m. i flertalet husbilar skulle paja sönder och samman.

Antingen har en total missuppfattning skett.

Eller annars är personen mycket oteknisk och ovetande.

Eller annars snackar han sk.. medvetet för att slippa undan.

Be honom om en riktig redogörelse om hur han menar att problemet uppstår med så hög spänning ut från en bra solcellregulator, och lägg ut förklaringen här........
Det skall bli intressant att lära sig något nytt om solcellregulatorer som förstör husbilar och husvagnars utrustning, för det måste snart bli ett jätteproblem i hela campingvärlden :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Trots lite sarkasm, så menar faktiskt allvar med att en förklaring skulle vara på plats och kul att få höra.
För övrigt så har man ca. 21V ut från en obelastad solcell, som går ner till ca. 17V när den är inkopplad och belastad av en solcellsregulators ingång.
Det som kommer ut på batteri/laddsidan är normal laddspänning för batterier (om nu inget är trasigt, med det var väl inte med i denna diskussion?)

Hej...fick aldrig någon förklaring på mail från Styrbjörn tror inte att han ville bli ifrågasatt, vi kund e ej finna något samband med solpaneler i drift och vårt toa-problem.
Har nu bytt kuggdrev och kuggkransar så nu hoppas vi att allt fungerar. :wub:
 
Toppen