• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solpanel på Dethleffs 7014 .

F

F.d. 52986

Guest
Behöver tips om hur man (bäst)monterar solpanels utrustningen på en Dethleffs 7014 2006 : a. Tacksam för all hjälp.

Jag vill gärna tala om att" allt "som är skrivet i ämnet på detta forum ,har jag läst ,så denna gång är jag inne på att få specialkunskaper för mitt fordon.
Tack till er som redan tipsat mig,fortsätt gärna,med mycket bilder!

Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Solpanel på Dethleffs 7014 .

Tänk på att få distans mellan solpanel och husbilstak för kylningens skull.
Limma fast aluminiumprofilerna i taket med Sikaflex UV-beständigt. Torka ett dygn. (Sandpapper, rödsprit, lim)
HBK89.jpg

Borra ett hål i taket som går ner i samma utrymme som fläkten så att kabeln kan döljas i det skåpet. Ordna någon form av takgenomföring. Det finns särskilt anpassade (se sista bilden) men jag tog en kopplingsdosa. Borde tagit en som är UV-beständig. Den är limmad rakt över borrhålet så det kan inte komma in fukt mellan dosan och taket.
HBK91.jpg

Dra kabeln i de luftspalter som finns mellan ytterväggen och inredningen fram till EBL'n. Sol-regulatorn ska sitta nära EBL'n.
HBK85.jpg

Här är en proffsig takgenomföring men då får kopplingsdosan sitta i fläktskåpet.
644.jpg

Senast ändrad:
Toppen