• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel Carthago

grete og leif

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Eda
HBK-Nr
4603
Medlemskap
2024
Er det noen som har monterat solpanel selv på carthago og som kan svare meg på noen frågor
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel carthago

Har nyligen gjort det själv på en Carthago 5,8. 2012 På vår bil är det fördraget med kabel ovanför ugnen och ner till golvet där batterisepareringen sitter.
På taket finns en dosa där man sticker upp kabel i färdigt hål (ovanför ugnen).
Ovanför dörren innanför kontrollpanelen är kabeln delad (det där fick jag leta på ett tag). Regulatorn placerades i golvet bredvid batterisepareringen.
Lycka till Peter
 

grete og leif

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Eda
HBK-Nr
4603
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel carthago

Hei takk for svar vi har også en 5.8 .panelene er fredlig limat og kabler er nestan färdige det jeg frågor om er hur du har kopplet det til batterier og forbruk vi har 2. 100w som jeg kopler i serie og en mppt controllers med panel over dör
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel carthago

Har inte gjort så avancerat utan kopplat regulatorn till förbuknings batterierna vid batterisepareringen den högra plinten och minus till plinten som ligger i kabelkanalen under batterisepareringen (i dubbelgolvet på höger sida bordet)// Bakom kontrollpanelen skarvades bara kabeln med plintar. Jag har parallellkopplat panelerna och sedan till MTTP regulatorn // Peter
 
Senast ändrad:
S

Stråken

Guest
Sv: Solpanel carthago

Jag monterade regulatorn ovan för dörren där kabeln från dosan på taket kommer, därifrångår den andra kabeln ner till elcentralen under golvet, den kopplade jag inpå matningen till battetiet.
 
Toppen