• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solo-camper med hund - vad ska man tänka på?

plåtis-fan

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Hej alla,
Jag heter Steffo och har långt framskridna planer på en plåtis men tvekar i sista beslut av modell.
Jag kommer campa själv med hund (frivillig singel).

Är långbädd att rekomendera även man campar solo? jag är 190 cm så viktigt att säng är lång nog.
Jag har funderat över om fransk bädd kan vara bra till ensam-campare, det finns ju Kabe affinity som är intressant.
Jag är generellt intresserad av fransk bädd och även rapido V62 verkar kul!
Jag har kollat mycket på Malibu och dom verkar fina men har en malibu ståhöjd i dusch för 190cm?

Vad rekomenderar ni? - toa är vitkigt och dusch är viktigt. bädd på 190+ är viktigt. bra isolering för bilen kommer användas året runt (fira jul hos släkt som har lite plats).
Vill ha plåtis pga enklare hantering vintertid och mer robust konstruktion!
Flesta släktingar bor i småstad så 640 känns OK längd, ser ingen annan anledning till kortare bil då jag bor i hus med stor plats till parkering.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Fransk bädd är suveränt platsbesparande.
Ofta ligger toan bredvid bädden, där säng nummer två skulla ha varit i en bil med långbäddar.

Nackdelen med Franskbädd är att dom är smala (för två personer), men för dig som är själv är det ju bättre med plats än i en långbädd.
(långbäddar är inte långa, dom byggs på längden i bilen)

plåtis-fan

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Fransk bädd är suveränt platsbesparande.
Ofta ligger toan bredvid bädden, där säng nummer två skulla ha varit i en bil med långblir man två nångång så kanske det är mysigt tills man byeterrrrrbäddar.

Nackdelen med Franskbädd är att dom är smala (för två personer), men för dig som är själv är det ju bättre med plats än i en långbädd.
(långbäddar är inte långa, dom byggs på längden i bilen)
Tack för input.
Så en fransk är bra för personer som jag 200cm?
Om jag nu slutar vara singel så kan ju trång bädd vara kul ett tag.. sedan får man väl byta..
Är Kabe affinity eller V62 bra alternativ? Jag ser inte så många med fransk bädd annat än globe-traveler. Jag vill ha begagnat och budget är 800k så har ni tips?

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Jeg er også singel og har fransk seng i min bil. Den måler 192 cm mellom bakvegg og kjøkkenbenk, men jeg mister drøyt 3cm grunnet myggnetting og rullgardin til vinduet på bakveggen. Selv om jeg bare er drøyt 180cm føler jeg at jeg enten skaller hodet i bakveggen eller sparker føttene i kjøkkenbenken, så jeg ligger diagonalt og da går det fint. Anbefaler absolutt at du prøver det ut, du trenger fort endel cm mer enn du tror.

Edit: Bortsett fra sengelengden syns jeg fransk sengeløsning er veldig kjekt, og med baderommet i det andre hjørnet helt bakerst får man en veldig åpen og romslig romfølelse i bilen, det var det jeg falt for da jeg kjøpte bilen min for 3 år siden.

plåtis-fan

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Jeg er også singel og har fransk seng i min bil. Den måler 192 cm mellom bakvegg og kjøkkenbenk, men jeg mister drøyt 3cm grunnet myggnetting og rullgardin til vinduet på bakveggen. Selv om jeg bare er drøyt 180cm føler jeg at jeg enten skaller hodet i bakveggen eller sparker føttene i kjøkkenbenken, så jeg ligger diagonalt og da går det fint. Anbefaler absolutt at du prøver det ut, du trenger fort endel cm mer enn du tror.
Då verkar detta för kort för mig.
Vilken bil har du?
Jag har tittat på V62 och även Kabe Affinity med fransk bädd.
Om jag inte går för fransk bädd är Pössl roadcruiser eller malibu 640LE på short list.
Tacksam om någon kan hjälpa med andra tips.

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Mej veterligen så är väl Kabe's plåtis den enda som klarar av riktigt vinter klimat (?)

plåtis-fan

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Vad menar man med riktigt vinterklimat?
Att vara ute ett par dagar i södra sverige, minus 3-4 grader, är det riktigt vinterklimat eller går detta i en Pössl aller Malibu?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad menar man med riktigt vinterklimat?
Att vara ute ett par dagar i södra sverige, minus 3-4 grader, är det riktigt vinterklimat eller går detta i en Pössl aller Malibu?
Det är inga problem, riktig vinter är väl snarare -10 och lägre speciellt flera dagar i sträck, då tenderar vatten och vattentankar att frysa.

Toppen