• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sollifer 5500 j5 chassi 1989

Ronny vervaart

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
37381
Medlemskap
2025
Hej skulle vara kul att se om någon mer än jag å gumman har likadan husbil.
Å kunna dryfta problem å glädje.

20240702_171823.jpg 20240702_171812.jpg

Yargo

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
41051
Medlemskap
2024
Jag har haft den här sedan 2017 typ, var 1a året till Öland med den, därefter pajade 5e växel som vill hoppa ur, så nu står den stationerad på Gotland sedan dess, kommer hit och nyttjar bilen om sommaren, dock så blev detta året mindre angenämt få jag fick 4 tvåor som glädjande nog är åtgärdade, trots "läget" ståendes på ställplats i heta dagar meckandesnybesiktigad godkänd dock har jag en packbox kvar att byta, lite meckigt med sammanväxt stålskruv bult, med aluminiumet I lagerhållaren på drivaxelni övrigt tycker jag dessa bilar är rymliga och underbara, får väl se i framtiden om jag klarar av och orkar ta ur lådan oerfaren icke mekanikerhoppas du har koll på växling och oljemängd i lådan sådana slipper min fadäs

Ronny vervaart

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
37381
Medlemskap
2025
Jag har haft den här sedan 2017 typ, var 1a året till Öland med den, därefter pajade 5e växel som vill hoppa ur, så nu står den stationerad på Gotland sedan dess, kommer hit och nyttjar bilen om sommaren, dock så blev detta året mindre angenämt få jag fick 4 tvåor som glädjande nog är åtgärdade, trots "läget" ståendes på ställplats i heta dagar meckandesnybesiktigad godkänd dock har jag en packbox kvar att byta, lite meckigt med sammanväxt stålskruv bult, med aluminiumet I lagerhållaren på drivaxelni övrigt tycker jag dessa bilar är rymliga och underbara, får väl se i framtiden om jag klarar av och orkar ta ur lådan oerfaren icke mekanikerhoppas du har koll på växling och oljemängd i lådan sådana slipper min fadäs
Bytte till helsyntet i lådan så det blaskar runt lite bättre, låda å koppling funkar väldigt bra,. Däremot har jag kylskåpet som skall sotas, åtkomsten är inte det lättaste å det skall göras 1ggr om året enligt instruktionerna. Funderar starkt att kapa upp å göra en lucka i bak. Det finns ett litet galler på sidan men det går inte att komma åt från det stället.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Jag undrar bara över bilden i inlägg 1. Bakändan ser väldigt låg ut, har bilen dåliga bakfjädrar eller är det bara tillfällig hög last bak i bilen?

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Bytte till helsyntet i lådan så det blaskar runt lite bättre, låda å koppling funkar väldigt bra,. Däremot har jag kylskåpet som skall sotas, åtkomsten är inte det lättaste å det skall göras 1ggr om året enligt instruktionerna. Funderar starkt att kapa upp å göra en lucka i bak. Det finns ett litet galler på sidan men det går inte att komma åt från det stället.
Du har väll överfyllt växellådan. Sök i forum

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har skrivits väldigt mycket om 5 växeln i mitt fall hände det sällan och efter byte av bakre motorfästet som sitter i lådan aldrig. Det fungerar så att när motorn vrider sej hoppar växeln ur, eller så är det standardfelet i lådan vilket inte är så svårt att åtgärda utan att ta ut den. Läs JANKROS inlägg där allt - precis allt finns beskrivet. Sen går det att köra på fjärde växeln det har hasseK bevisat körde på 4 från luxemburg till södra spanien.

Yargo

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
41051
Medlemskap
2024
Verkligen? Utan att ta ur lådan ? 1a generationen ! Då har jag missuppfattat allting, trodde nog att det endast gick att åtgärda på generation 2 med lådan kvar på bilen

Toppen