• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solifer 6700 Bra eller dålig??

F

F.d. 1750

Guest
Hej.
Som rubriken visar är jag intresserad av att få reda på era erfarenheter av nämnda fordon.
Jag är total nybörjare på husbilar, har haft husvagn i många år och tänkte prova husbil istället. Har spanat runt på nätet och tycker att Solifer 6700 motsvarar vad vi hade tänkt oss som förstabil. Tänkte lägga strax över 100' för en sen 80-talare.
Synpunkter mottages tacksamt, även tips på andra bilar.

Mvh/Christer

F

F.d. 209

Guest
Sv: Solifer 6700 Bra eller dålig??

Jag hade Solifer 6700 år 1989. Den fungerade bra för mitt ändamål med sänkbar bädd fram och soffa i bakre delen. En del kallras från fönster när man låg i den nedsänkbara bädden fram. Bensinförbrukningen upplevdes något hög och motorn något svag, men det var väl så då.
I övrigt är det svårt att lämna någon kommentar eftersom jag hade den endast en kort tid.

F

F.d. 29783

Guest

Hej hopp.........
Vi hade som vår första husbil en Solifer 6700 -90 med Peugeot bensinmotor 85 hk. Peugeotmotorn är 10 hk starkare än övriga motorvarianter, om man märker skillnad vet jag ej. Vår förbrukning i snitt var 1,3 l/mil, helt ok tycker jag.
Modellen är "jättestor" inuti och man kan lätt vara 4 personer ett tag. Tänk på att det är vattenburen värme och golvvärme, det kostar multum idag. Stuvutrymmen är det inte mycket att skryta med, ett "brevinkast" bak men möjlighet att sätta på takbox. Modellen är byggd av Hymer vilket på den tiden stod för kvalitet. Vi har nu en Miller 2007a men det skall erkännas att vi saknar de spatiösa utrymmen som Solifern hade. Om man är inställd på att det är en gammal bil och accepterar brister i modernitet så blir man helnöjd. Ett råd vid motorval, hellre en frisk bensinare än sunkig gammal diesel. (ljudnivån med bensinare är även med dagens mått mycket bra.)

Lycka till med husbilsköpet önskar Eva & Jerry :):)

F

F.d. 50069

Guest

Hej.
Vi hade på det tidiga 90-talet en 87a 6700 och det var nog en av de bästa husbilar våran familj har ägt. Helt kanon planering för en barnfamilj och jag kan tänka mig ännu bättre för ett par då man kan göra en permanent bred dubbelsäng bak och ha ett "vardagsrum" där framme som inte går av för hackor. Vi kostade på våran bil en hel del för att få den anpassad för oss.
Det vi gjorde var att sätta på ett extraktorrör samt att jag optimerade insuget och förgasaren. Sedan klädde vi om hela inredningen och monterade en AC på taket. Bilen gick inte långt ifrån dagens bilar och frågan är om den inte gick lika tyst. Soppaförbrukningen på försiktig körning har jag för mig låg just över litern. Med ett gäng obältade ungar i bilen så var man MYCKET försiktig och fördelen var ju just en låg förbrukning.
Jag använde även bilen i jobbet och bodde då året runt och inga problem med det. Elpatron var ju standard och primuspannan puffade igång så fint när den behövdes.
Nackdelarna kanske man skall nämna också och det var som sagt lite dåligt med packutrymme. Andra saker som jag minns var att man får titta på plåten så att det inte är porer på vissa ställen. Dessa porer kom av galvaniska strömmar i samband med salt har jag för mig. Sedan var det nog lite varning för fukt i en takskarv om jag minns rätt.

Sammanfattningsvis så är det en bil som vi tyckte var helt perfekt för oss.
Vi åker nu (fast bara två) en Knaus Sunliner 650LG och visst en större packutrymme och ett vrid i maskin som vi inte ens trodde var möjligt på den tiden. Fast kvalitetkänslan var nog lika hög i den trogna 6700an.

Innan 6700 hade vi en Adriatic och det är en helt annan historia, hujedamej.

Marie-Anne& Anders Bohman som nu är på rull igen.:yes:

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Gick av nyfikenhet in och tittade på Blocket och kikade på modellen.
U-soffa vill jag ha!
Tyckte inredningen verkade vettig.
Undrar om U-soffa finns i nyare modeller och i så fall vilken?
Lycka till i ert letande
Marina

F

F.d. 50069

Guest

Hej igen.
Om du menar i just 6700an, så är det samma planering i alla oavsett årsmodell.
Anders

F

F.d. 8765

Guest

Hej Rimagy
Är du ute efter en bil med U-soffa, kan jag upplysa dej om att jag har sålt min Hymermobil B644 -03. till Husvagnsvensson i Lidköping. Den har en bäddbar U-soffa bak, vinkelsoffa och pentry midskepps och en stor nedfällbar dubbelsäng över förarplatsen. Dubbelgolv.En bra bil utan defekter. Bytte för vi ville ha långbäddar
Nu åker vi i en T.E.C. 708 Ti.

Må så bra.

F

F.d. 297

Guest

Hej! Vi har ingen erfarenhet av husbil i det märket. Men husvagnar sägs det att det är ett bra märke. Det är svårt att ge tips men man upplever både husvagnar o husbilar olika. Men vi kan rekomendera eller ge ett förslag bara om Ni ska titta på några andra märken Vi har Dethleff ESPRIT i3040 helintregread 08 haft den två månader. Vi är helnöjda med det märket från att bytt från Kabe Trawel Master. Men det är svårt att ge råd det finns så otroligt många märken det är ju det att plånboken ska räcka till också.
Lycka till med köpet hoppas Ni hittar det Ni verkligen vill ha

Mvh Anita o Risto i Täby

F

F.d. 3088

Guest

hej titta dig inte blind på bodelen

En sak att tänka på är att många bilar av äldre årsmodell inte har servostyrning
Fråga om det finns det på bilen innan du åker och titta, inte lätt att parkera med muskel servo
Kolla även fjädringen, brukar ha säckat ihop inte rolig att köra då.
Packboxar i motor o låda har blivit över 20år,gummi hårdnar o åldras (läckage)
Fukttesta på renomerad firma, inte med någon billig pryl från teknikmagasinet eller dylikt
Ta med någon som pysslar med bilar när du skall titta, känner du ingen tycker jag du skall m-testa den bildelen kostar om du skall börja reparera, Men bodelen fixar man nog det mesta själv

Detta var väll kanske inte ett sådant svar du ville ha men dina 100.000 kan skena iväg en bit bra till. Lätt å rusa iväg när man är sugen.

Nu är jag ju ingen bilmek men här i klubben finns en del kluriga sådana som kanske kan rätta mig om jag har fel

Lekmannen Gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest

En sak till när du hittar en prutmånen är stor idag:D

F

F.d. 1750

Guest

Hej igen.

Det bidde igen Solifer.
Om inget oförutsätt inträffar blir det en Frankia 630 / Peugeot J5 -90.
Skall hämta den nästa helg i Stockholm, skall bli kul med en premiärtur på drygt 40 mil hem till Härnösand.:)
Den ser jättefin ut på bild, hoppas verkligheten är detsamma.
Kommer givetvis att "dekaltrimma" med dekal och medlemsnr omedelbart.

Syn å hörs

ChristerN

F

F.d. 15591

Guest

Jag har en solifer 6700 1990 års.m den är en perfekt sommarstuga,åk var du vill parkera var du önskar.I stället för att köpa en stuga vid havet för flera miljoner.Det är en perfekt husbil.

Toppen