Sv: Solifer 6700 Bra eller dålig??
Hej.
Vi hade på det tidiga 90-talet en 87a 6700 och det var nog en av de bästa husbilar våran familj har ägt. Helt kanon planering för en barnfamilj och jag kan tänka mig ännu bättre för ett par då man kan göra en permanent bred dubbelsäng bak och ha ett "vardagsrum" där framme som inte går av för hackor. Vi kostade på våran bil en hel del för att få den anpassad för oss.
Det vi gjorde var att sätta på ett extraktorrör samt att jag optimerade insuget och förgasaren. Sedan klädde vi om hela inredningen och monterade en AC på taket. Bilen gick inte långt ifrån dagens bilar och frågan är om den inte gick lika tyst. Soppaförbrukningen på försiktig körning har jag för mig låg just över litern. Med ett gäng obältade ungar i bilen så var man MYCKET försiktig och fördelen var ju just en låg förbrukning.
Jag använde även bilen i jobbet och bodde då året runt och inga problem med det. Elpatron var ju standard och primuspannan puffade igång så fint när den behövdes.
Nackdelarna kanske man skall nämna också och det var som sagt lite dåligt med packutrymme. Andra saker som jag minns var att man får titta på plåten så att det inte är porer på vissa ställen. Dessa porer kom av galvaniska strömmar i samband med salt har jag för mig. Sedan var det nog lite varning för fukt i en takskarv om jag minns rätt.
Sammanfattningsvis så är det en bil som vi tyckte var helt perfekt för oss.
Vi åker nu (fast bara två) en Knaus Sunliner 650LG och visst en större packutrymme och ett vrid i maskin som vi inte ens trodde var möjligt på den tiden. Fast kvalitetkänslan var nog lika hög i den trogna 6700an.
Innan 6700 hade vi en Adriatic och det är en helt annan historia, hujedamej.
Marie-Anne& Anders Bohman som nu är på rull igen.