• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solifer 5500

F

F.d. 15657

Guest
Hej tänkte köpa en husbil har hittat en solifer 5500 1989 med peugeuot j5 chassi, det jag undrar är det bra första husbil ??? vad ska man tänka på ??? bensin eller diesel ???

F

F.d. 25230

Guest
Sv: Solifer 5500

Hej tänkte köpa en husbil har hittat en solifer 5500 1989 med peugeuot j5 chassi, det jag undrar är det bra första husbil ??? vad ska man tänka på ??? bensin eller diesel ???
Hej kolla fukt i hörn och vid genomföringar i tak, servo styrning är ju ett pluss, disel eller bensin sj skulle jag tagit disel helst td, bensin är ju billigare i skatt och lite dyrare i bränsle, det går säkert plus minus 0 om man räknar lite på det annars är det säkert en ok bil, hälsningar nenne2

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Solifer 5500

Mycket fin första bil! Vattenburen värme som standard, har jag för mig! Var inte rädd för bensinmotorn (om den är väljusterad och frisk). Ingen kamrem eller annat skit som sitter i moderna bilar. Turbodiesel/ Sugdiesel hittar du bara i ett fåtal bilar av denna modell, mao ytterst ovanligt! Kolla bara upp fukten noga. Sedan har vi detta med lastvikt och där är jag osäker hur det är med dessa bilar?
Om man kör dessa små fina bilar med sans så bör soppaförbrukningen hamna på ca 1,1 till 1,3 liter per mil och ännu mindre med ett klockrent ex. och exemplarisk körning även om det är en bensinare. Och dessa bensinare är ju samma som satt i de gamla peugot 403, fast med en större slaglängd så motorvolymen blev 2000 cm2.

Trevlig bil:yes:

Toppen