• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solföljare för solpanel

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Solföljare för solpanel

Jag har haft kontakt med honom för några år sedan om behovet av solföljande solpanel på husbil.Problemet var att få ner bygghöjden i nerfällt läge och vindtåligheten på ett husbilstak.Hans solföljare var då ämnad för segelbåtar .
//Lars
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solföljare för solpanel

Denna solpanelen ser svår ut att använda på en husbil. Panelen styrs av en fästanordning för en satellit antenn med en klocka som följer solen.
Detta innebär att det krävs justeringar varje gång som man stannar.
Vänder man bilen 180º så innebär detta att panelen går baklänges istället.
kanske har en omkopplare polvändare.
Det är en ganska enkel lösning och tillräckligt för en fast installation.
Vad som saknas är att den följer solen av optimal effekt istället för en klocka som styr motorn. Den är gjord för att följa en geostationär bana för satelliter och inte solen som ädrar sig i höjdled beroende på kalender.Kräver regelbundna justeringar för optimal effekt. Min uppfattning är fortfarande att det är bättre att lägga dom pengarna på fler eller effektivare paneler.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Solföljare för solpanel

Nu måste jag nog rätta dig Juan, rörelsen blir medurs (medsols) oavsett vilken riktning fordonet båten står i.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solföljare för solpanel

Förlåt du har helt rätt där tänkte på ciclo. Vet du hur den fungerar när den kommer till endläge?
går den baklänges då tills den kommer till soluppgång igen?
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Solföljare för solpanel

Vet ej, men med tanke på kabeldragning. Borde den återföras till sin startposition. Det vill säga riktas mot soluppgången.
Fast man talar om klocka. Ett bättre alternativ vore att använda en dygnstimmer. Som styr drivningen till elmotorn.
MVH. Gunnar S
 
Toppen