• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solföljande solpanel, effektivt & överkommligt?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag har försökt följa solcellsutveckling under minst ett års tid och funderat länge på att anskaffa en "solföljande" sådan som bör ge mer under årets kortaste timmar och solens låga position.

Äntligen har jag hittat en produkt som tilltalar (i alla fall mig) mer än vissa andra, dels effektmässigt och inte minst prismässigt. Vad sägs om 100W, vikt 26 kg, pris (genom banktransaktion & dagens kurs) ca 22 500:- SEK. Det bästa dock med det hela är att leverantörens påstår att den solföljande panelen motsvarar 3 x 100W liggande. Jag kan tänka mig att det finns viss sanning i det, i alla fall under vinterperiooden...

Se video här, gör en egen bedömning och kommentera gärna.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Solföljande solpanel, effektivt & överkommligt?

Påståendet stämmer nog. Men priset är högt , har man plats på taket är det billigare att klistra dit 3 100 wattspaneler. Lättare i vikt och så slipper man mekanik som kan krångla.

Har man platsbrist på taket så kommer allt i en annan dager.

F

F.d. 29925

Guest

Har för mig att ha sett någon variant där solpanelen kombineras med parabolen.
Kanske en bra lösning, för det är väl just när solen lyser med sin frånvaro som TV-tittandet är aktuell.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Solföljande paneler ger ju laddmax, hela tiden, utmärkt.
Men på en bil? Tveksam investering.
Håller med förslaget om 3 x 100 watt istället.
Utvecklingen går ju också åt det hållet.
Ny paneler är på väg att rullas ut, supertunna, att limmas på tyg eller biltak, högre verkningsgrad och kan klippas till med sax! Målpris oxå 100:-/A
Avvakta med styrningen, tycker Björn

F

F.d. 29925

Guest

Just på en bil är det väl den optimala lösningen. Under färd har man väl tillräcklig med laddning från bilen och kombinationen med parabolen ger ju en betydligt "renare" ovansida på bilen.
Skall man alltid vänta på den senaste modellen så kommer man troligen aldrig till skott.:)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om man vill åka norrut på vintern och ha nytta av solpaneler måste de lyftas/riktas mot solen eller ljuset, liggande paneler ger då inget, eller så litet utbyte att det är meningslöst.
Storleken har ingen betydelse, eller nästan ingen. :)

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Jo, visst är det rätt. Vintertid så tillför liggande paneler inte särskilt mycket på våra breddgrader. Massor av rapporter visar på hur dåligt de funkar.

Men de ger ju lite i allafall! Med dubbel yta så ger de dubbelt... Och visst är det roligt att se på displayen hur urladdningen bromsar in, så snart det blir en lucka i molnen.

Vi stod i Marstrand fred/lördag bredvid HBK C.O.L Båda var vi förvånade hur fint panelerna laddade mellan skurarna. Jämfört med normal laddning så var det ju klent men det medförde ju att batterierna höll acceptabel spänning, lite längre.
Man får rätt stor yta för samma pengar som en solföljare, tycker Björn

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Om man vill åka norrut på vintern och ha nytta av solpaneler måste de lyftas/riktas mot solen eller ljuset, liggande paneler ger då inget, eller så litet utbyte att det är meningslöst.
Storleken har ingen betydelse, eller nästan ingen. :)

Det var lite av min tanke Montreal. Alternativet är att montera 3 st. 100W (ca 3 x 9kg = 27 kg) med en som kan riktas åt "rätt håll med rätt vinkel" vilket kan vara en lösning med standard solcellsalternativ. Varför jag tog upp solföljare är för att slippa klättra på taket och behöva rikta en solcell med risk för att den skuggar dom andra två.

Jappe hade en liten portabel 50-wattare som gav mer än det han redan hade på taket (Portugal-vinter 2013-2014). En annan HBK:are hade monterat gångjärn med 2 stag bakom och fick rätt vinkel (dock med krav på schyst parkering).

Själv vill jag helst undvika en generator (Honda, Kipor, Efoy, Tec29, Hydro-150 eller vad det nu kan vara) med tanke på miljö och att slippa störa omgivningen.

Jag lyssnar gärna på alla åsikter som i sin tur kanske hjälper även andra som haft liknande funderingar. Vad tycker ni som redan har solföljande solceller? Det hade varit mycket intressant att veta.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo visst ger de något så pass lång söderut nu på våren, men vintertid t.ex. i Sälen är det meningslöst. Pannan drar ju för de flesta 1-2A/tim plus övrig förbrukning, kanske 30-50Ah per dag tillsammans, det får du inte ihop med liggande solceller även om hela taket är fullt. :)

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det finns en ganska vanlig mittimellan lösning som många här nere i Spanien och Portugal använder sig av.

Flera har så att man kan lyfta solcellen 45 grader på ena sidan och tack vare det få bättre effekt. Gäller bara att stå åt rätt håll.

På sommaren är ju flera solceller oslagbara. Då får man mycket ström... Men behovet är ju olika och plånboken också. Jag har valt 300 watt på taket (utan vinkling) och stått utan el sedan oktober. En gång har jag varit tvungen att använda Efoy:en under tiden. Men det är ju i Spanien. Hemma i Sverige är ju solen lite svagare.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag har f.ö. en liten solcell som jag kan resa upp 90 grader och vrida runt, ger ett skapligt bidrag även i fjällen, mycket mer än de liggande på 110W speciellt om solen skiner, om vi är försiktiga med el klarar vi oss ca fyra dygn med 2x95Ah batterier, men då är vår panna mycket strömsnål, ca 0,5A. :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jappe hade en liten portabel 50-wattare som gav mer än det han redan hade på taket (Portugal-vinter 2013-2014). En annan HBK:are hade monterat gångjärn med 2 stag bakom och fick rätt vinkel (dock med krav på schyst parkering).

Jag har två hundrawattare på taket. Dessutom en fristående panel på 2x50watt som går att fälla ihop vilken gör den lättstuvad. Här står panelen i Rincon de la Victoria i Spanien klockan 13.00 den 18 november förra året.

solp.jpg

Regulatorns display visar smått osannolika 8,7A! Förmodligen var en av takpanelerna kopplad till regulatorn också.

reg.jpg

Den vikbara panelen, vinklad mot solen, ger ungefär dubbelt så mycket energi som en lika stor panel på taket!

Jappe

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag har nu fått en del HBK kommentarer plus en hel del via mejl från när och fjärran och ska försöka summera tråden:
1) Solföljare höjer visserligen verkningsgraden men det krävs sol vilket vi har ont om i Norden under nov-mar månad. Kostnaden blir ganska hög i förhållande till avkastning. Kanske något bättre utdelning på sydligare breddgrader?
2) Mer mekanik och elektronik kan skapa mer problem och kräver regelbundet driftsunderhåll vilket medför ytterlgare kostnader.
3) Skillnad i solcellskvalitet (UV känslighet) är ganska varierande och då är det bättre att satsa på kvalitet och fler liggande solcellspaneler än en dyr solföljare.
4) Personligen så tycker jag att man bör kunna resa en panel upp till 45° om man nu står på samma ställe "längre" tid. Hur man nu gör detta är en annan femma.
5) Jappes alternativ med en portabel 2*50W är en bra komplement för den som har gott om stuvutrymme. Risken finns att panelen "får fötter" om man skulle glömma ta in den för natten...

Tack alla ni som har bidragit till den här tråden, det har hjälpt mig mycket för att kunna fatta ett beslut.

Toppen