• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Jag beställde en ny (ej renoverad) startmotor hos Mr Auto och den levererades vid dörren efter ett par tre dagar. Tydligen hade den rest från Lyon i Frankrike via Leipzig i Tyskland så Mr Autos lager verkar vara utspritt på olika platser i världen.

Idag skruvade en kompis' kompis dit startmotorn utan större svårigheter och nu startar motorn nästan ruskigt snabbt och lätt! :)

Startmotorn kostade 1186:-, frakten 179:-, garanti för säkert köp (?) 50:-, tillsammans 1415:-

Jag undrar vad det hade kostat om jag kört till en verkstad och sagt att bilen är svårstartad! :D

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Tack för berättelsen och för att du lärt mig nåt nytt Jappe:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Tack själv Esbjörn! Du var ju den förste som försökte hjälpa mig och jag är naturligtvis tacksam för alla råd jag fick för att komma tillrätta med problemet. Jag tycker också att det blev en riktigt intressant utveckling och jag har lärt mig en hel del om startmotorproblematiken. Jag visste inte ens var startmotorn satt i motorrummet innan. Det var mycket enklare förr innan motorrummen proppades fulla med allehanda konstigheter. Jag bytte faktiskt en generator en gång för många år sedan men det är det väl ingen som tror på! :D

Jappe :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Solenoiden eller kolen eller jordfel eller spökar det?

Startmotorer med byte brukar kosta runt 3,5-5 tusen.
 
Toppen