• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcellsregulator

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Hjälp! Mina 3st 100 amp. bodelsbatterier har rasat av vad jag tror är fel på solcellsregulatorn. Batterierna har gått ner till 11.5 volt 3 nätter i rad. Ska det inte finnas backströmdioder i regulatorn? När jag mäter på solcellingången med solcellen bortkopplad får jag 8.7 volt. Ni som kan sånt här, kan det vara rätt?
Tacksam för svar
Sanddammaren

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: Solcellsregulator

Hej! Tyvärr får solcellerna ingen energi från solen så här års, speciellt om de ligger platt på taket. Om solen skiner på hela panelytan utan skugga blir det nog laddning om än lägre än på sommaren. Mätte på mina paneler till båten igår och de gav väldigt låg spänning. Du måste ladda med laddare så länge att cellerna kommer igång annars tar de inte laddning om strömmen är mycket lägre än normalt, tänk på att det är en kemisk process som dessutom fungerar sämre vi lägre temperatur. En MPPT regulator ger mer laddning under dåliga förhållande men när spänningen är så låg obelastad ger inte panelerna någon effekt.Många billigare MPPT regulatorer är dessutom inga äkta strömomvandlare. Mycket viktigt att hela panelytan på en vanlig solpanel blir belyst annars uteblir laddningen nästan helt. Regulatorn kan inte fixa något som inte finns in. Finns mycket att läsa på nätet om batteri och laddning. Conny

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Helt rätt Conny. Jag laddar med 220 laddaren. Min fundering gäller regulatorn. Jag kopplade bort solcellen och mätte på ingånssidan på regulatorn och där fick jag 8.7 volt. Jag tror att det är det läcker ström till panelen när den inte laddar själv och att detta tömde batterierna när fricampade. Vet nnågon om det är dioder inbyggda i regulatorn?
Sanddammaren

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, helt rätt, men dioden skall sitta i kopplingsboxen uppe i solcellen.Borde gå att konstatera med mätning på kablarna från solcellen....Har du en diodmarkering på ditt mätinstrument ??

M.v.h. JANKRO

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Ok. Jag får leta vidare på vad det är som drar så mycket ström så det knäcker 3 batterier på ca 6 timmar. Kylen gick på gas och Trumapnnan likaså.

Sanddammaren

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Nej ingen diodmarkering på instrumentet. Saknar en tångampermeter.
Sanddammaren
-----------------------------------------------------------------------------------
Om du har Amp. mätning på instrumentet.............Så koppla in ena kabeln i (troligen) 10Amp. uttaget på instrumentet........och sätt det i serie med ex. solcellen så ser du om du har strömrusning genom kablarna utan en tångamp.meter.

M.v.h. JANKRO.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Det behöver inte vara så avancerat instrument! Kolla här :
Digital multimeter - Biltema
Men är du säker på att batterierma är ok? Ladda dem och koppla loss och låt stå ett par dygn och mät om de håller spänning. Bara så du inte letar efter läckströmmar externt om det nu skulle vara internt i batteriet!
//Göte J

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Ok. Jag får leta vidare på vad det är som drar så mycket ström så det knäcker 3 batterier på ca 6 timmar. Kylen gick på gas och Trumapnnan likaså.

Sanddammaren

300Ah batteribank ner till 11.5V på 6 timmar bör bli ca 200Ah. Någonting drar ca 33A eller ca 400W kontinuerligt, borde kunna känna med handen var det är som blir varmt, känn på kablarna.

Peter :)

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Testade 1 av batterierna nu med en H7 lampa,det höll 30 minuter ner till 11 volt. Total kass alltså. Får fortsätta testa i morgon. Frågan är bara vad som knäckt 3 åriga batterier.
Sanddammaren

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Et par utladninger ned til rundt 11 volt uten å lade opp med en gang kan ta livet av et batteri, noe annet som også er en sikker død for batteriet er overladning.

Pusher en inn strøm etter at batteriet er fullt så tørker en ut elektrolytten - enkelt med destillert vatn på et åpent batteri, destruktit for lukkede batterier uansett teknikk. Går en inn for det så kan en drepe et batteri på noen få dager - sett på en strømforsyning som gir 15 V eller litt mer og som begrenser strømmen slik at sikringene ikke brenner over.

Det tar litt mer tid å drepe med utladninger og oppladning, men lad ut til 10V vent et døgn og lad opp - gjenta dette noen ganger og det er ikke mye kraft igjen.

Med fritidsbatterier som ikke er av Gel eller AGM konstruksjon er det enda raskere å drepe batteriet - koble på en kraftig inverter og trekk maksimalt. En hurtiglader på et godt utladet slik batteri kan og gi umiddelbar kortslutning i en eller flere celler. I begge tilfeller er det tynne blyplater som krøller seg under utladningen eller ladningen. Gel bremser krøllingen og fibermatten i AGM blokkerer krøllingen.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej! Ja jag vet ännu inte om det är ett av batterierna som knäck dom andra eller om det är någon diod i solcellen som lagt av. Måste vara något med stor kabelarea. Lite vanskligt att köpa nya batterier utan att veta orsaken till haveriet. Håller på att testa batterierna, ett klarade en H7 lampa 30 minuter det andra 2 timmar nu återstår att testa det sista.
Sanddammaren

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Att solpanel/regulator skulle vara boven ser jag som uteslutet. Regulatorns egenförbrukning är 10 - 25mA. Batteriet räcker många veckor.

Toppen