• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcellspaneler / Öppenkretsspänning

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Vi besökte Awimex monter på Elmiamässan och fick ett reklamblad på deras mest effektiva solpanel. De sa att det viktigaste att kolla när man letar solpaneler är att kolla på "Öppenkretsspänningen", vilket i deras fall låg på 22,78volt (100w).
Har letat lite på nätet efter bättre paneler, och hittade denna hos Prevent i Tyskland, med öppenkretsspänning på 23,2volt.
Billigt var det med!!!

Solarmodul preVent 100Wp gebaut mit Yingi Panda Zellen | preVent GmbH - Solaranlagen für Ihr Wohnmobil

Awimex panel skulle hamna runt 6000kr! (Liten gissning, det var ett paket och han räknade bort regulator mm)
Kan det verkligen vara så stor skillnad på panelerna???
Eller har jag fattat fel?:wub:

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Solcellspaneler / Öppenkretsspänning

Jag var nere hos PreVent i torsdags och köpte just två sådana paneler samt komplett kit med regulator, display m.m.
Verkar vara bra kvalitet på hans grejer. Det är också Klass A paneler, vilket också lär vara viktigt.
Yingli är en stor kinesisk tillverkare, vars namn man bl.a. kunde se på planreklamen på fotbolls VM. De sponsrar också Bayern München.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, har också lyssnat på svenska solcellförsäljare och deras enligt mitt tyckande svamlande försvarssnack varför att deras solceller ofta ligger mer än fyra gånger över priset på den billiga marknaden, fast de själva påstår att de bara ligger en bit över.
Om det nu skulle finnas någon skillnad, så är det väl bara att lägga till ett par hundralappar och köpa en lite större billig solcell.
Då måste man nog ändå ligga på samma laddnivå utan att blivit skinnad.

Det viktigaste är nog att satsa på en bra laddare/regulator som tar hand om det den får från cellen, och gör om det till en lagom hög och kontrollerad laddspänning.

Tror jag :p:. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Ja, det är lite konstigt..
Tänkte köpa ett solcellspaket av husbilshandlaren vi köper vår nya husbil av...men kanske tänker om och beställer från Tyskland som de får montera istället. Då får jag lätt dubbla effekten för samma pengar, om inte tre gånger så mycket...
Så lär det bli...

Toppen