• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcellspanel

B

boand

Guest
Hej, är det någon som vet om det går att koppla kablarna via elektroboxen så att båda batterierna ( bodel och start kan laddas, och hur man kopplar dom? Boxen är av äldre modell EBL 4-105
Funderar på att köpa en 100w panel.

Tacksam för tips / boand

Bilagor

• DSC_0037.JPG
    DSC_0037.JPG
    3,6 MB · Visningar: 6
B

boand

Guest
Sv: Solcellspanel

Tack Kent för detta men jag som lekman på detta område blir inte klokare på dessa ritningar. Så vitt jag förstår så är det 3 kablar som ska in någonstans, + - och en till. Får be någon som kan läsa detta.

mvh / Östen

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Tyvärr står det i texten att det är bara bodelsbatteriet som laddas men på ritningen går det tre kablar från regulatorn, LR 1214. Den är special för just både bodels och startbatterier.

Riktigt säkert svar får du från tillverkaren. Maila dit.

Kenth

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Tack Kent för detta men jag som lekman på detta område blir inte klokare på dessa ritningar. Så vitt jag förstår så är det 3 kablar som ska in någonstans, + - och en till. Får be någon som kan läsa detta.

mvh / Östen

Jag har precis kopplat solcell till mitt ebl99 inte riktigt samma som ditt.
Där du kopplar in solcellen till ebl så är
1- minus
2- plus till startbatteriet
3- plus till bodelsbatteriet

Har du en multimeter så kan du mäta spänningen på ebl för att helt vara hundra var minus är.

/ R

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

DCE elblokken er den enkleste, den godtar at du kobler ladere i parallell på inngangen og når bilbatteriet er under en grense samtidig som bobatteriet er over en grense så kobles disse sammen. Har med litt testing funnet at det funker selv om en av laderne er koblet rett på bobatteriet (EFOY 1600). De som er koblet over blokken ser en også pluss Amp når det lades. De som er koblet rett på batteri ser en bare spenningen fra i blokkens display. Genialt enkel løsning på problemet og full støtte for alle superladere i verden.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nu är det stor skillnad på EBL 220-2 och 4-105. Bl a skall det pillas in 2 stift i 12-stiftshylsan block B för att det ska fungera fullt ut. Annars är det samma regulator, LR1218.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vad jag menade var, och som även stod i tråden, var att regulatorn kommer med kablar och kontakter. Detta gäller även andra EBL än 220 och 226.
Här kommer monterinsanvisningar.
//W

Bilagor

• Installation solcellsregulator.pdf
    548 KB · Visningar: 69
Toppen