• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellspaket

Emeliee

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
12082
Medlemskap
2024
Hej. Någon som kan rekommendera mig gällande köp av solcellspaket. Vi står oftast där el finns men vill börja fricampa lite mer
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Tänk på hur ni disponerar ytan på taket - att ni antingen direkt installerar tillräcklig effekt eller har plats att komplettera senare - det kan bli olika lösningar. Luftkonditionering, antenn eller ?
Fricampa - Lithium ?

Kolla på Sunlux.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Vad du vill uppnå är 1. Därefter kommer en stor eller flera paneler beroende på tak - batteri, laddregulator pmw eller mppt. Antingen är du så duktig att du kan allt själv eller du frågar någon vettig som kan rekommendera vad du ska ha utifrån ebl och batteri.

Priset på paketet kommer efter - om det inte funkar med tak, batteri och syfte kan det vara hur billigt som helst.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Testa först att fricampa.
Det är inte säkert ni behöver någon solpanel.
Man klarar sig normalt i flera dagar på det man har i batteriet/batterierna.
Tittar man inte på tv i flera timmar, har värmen på hela tiden o.s.v klarar man sig rätt länge.
När jag hade husvagn fricampade jag nästan en vecka utan laddning (och utan solceller).
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Köpte ett kit med 2x100w flexibla paneler inc. regulator o kablage på AliExpress för några år sen. Tror det gick på under 2000kr då. Funkar fortfarande finfint!
 

Agneta & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
30829
Medlemskap
2025
Jag har kört med 2 x150w Monokristallin PERC Overlap
Från energilandet och ett 100 amp lithium batteri ett år nu. Fricampar till 90 % aldrig haft problem med att strömmen tagit slut.
Jag har seriekopplat mina solceller och bytt till en Victron SmartSolar MPPT 100/30 för att klara spänningen vid seriekoppling, 2 x 24 volt.
Har inte ångrat mig en enda gång att jag tog denna investering.

Jula paketet är just bara billigt, men ger inget som man vill ha för fricamping. Glöm det helt enkelt.
//Kjell
 
Toppen