• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcellsmontering

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag funderar på att köpa 2 st Solcell 140W, Monokristallin 148 x 68 x 3,5 (längd x bredd x djup)cm 14kg/st i morgon. Målet är att få dem monterade på min nya bil före midsommar.

140w-monokristallint-solpanel.gif

Jag försöker hitta någon bra montör runt mälardalen som har tid med mig, men jag verkar gå bet. Någon som är duktig? Vet någon som kan inom rimligt avstånd?

Man är ju lite orolig när någon ska göra hål i nya bilen, men jag måste ju ha in mina solceller och även min Efoy som jag tog ut ur min gamla bil. Och själv vågar jag inte göra det.

Och jag förstår att det kan kosta en slant... :)

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solcellsmontering

Håller med om att det bär emot att sätta borren i husbilstaket men om du tar mod till dig och bestämmer dig för att göra jobbet själv så finns det många här som kan hjälpa med tips och vägledning. Jag har själv monterat solceller på min Pössl under våren med stöd av flera kunniga forummedlemmar.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Nu har jag också kopplat in mina (1x90W, 2x50W) med en CTEK250S Dual.
Köpte även Sikaflex, men fick två olika; 221 och 252.
Kan jag använda dessa, eller ska det vara något annat nummer (för att limma fast solcellerna på alutaket)?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Rätt Ralph, man sätter inte borren var som helst i en Plåtis. Man kan hamna i störtbågarna. Det är bättre att betala ett par 100-lappar till en som är van vid plåtisar.
Har du mätt upp platsen för solpanelerna? Det kan va lite bökigt bland luckorna...

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Rätt Ralph, man sätter inte borren var som helst i en Plåtis. Man kan hamna i störtbågarna. Det är bättre att betala ett par 100-lappar till en som är van vid plåtisar.
Har du mätt upp platsen för solpanelerna? Det kan va lite bökigt bland luckorna...

Jo jag har tidigare fått måtten av Malbeck och kan konstatera att det är rätt. Jag har mellan 15-20 cm tillgodo. Nu gäller det bara att hitta en monterare. :)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det stämmer att man ska ha lite distans under panelen, eftersom dom ger sämre effekt vid högre värme. Oftast är de monterade i en 3cm ram och då räcker det med luftcirkulationen under.
Detta är förstås inget bekymmer, eftersom solen ger som mest sommartid (=varmt) och sämre resten av året (=kallt)

F

F.d. 29876

Guest

Det stämmer att man ska ha lite distans under panelen, eftersom dom ger sämre effekt vid högre värme. Oftast är de monterade i en 3cm ram och då räcker det med luftcirkulationen under.
Detta är förstås inget bekymmer, eftersom solen ger som mest sommartid (=varmt) och sämre resten av året (=kallt)

Hej,

Ju hetare en solcell blir ju mindre laddar den, jag har sett en uppgift om att vid +75 grader så ger den 40% mindre än vid +25 grader.

När det är soligt och vindstilla och man står parkerad så behövs nog ordentliga ventilationsöppningar för att få måttlig temperatur på de svarta solcellerna.

Det finns ju dagar på sommaren då det regnar och då ger solcellerna max 10%.

Mvh Bengt

Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag vill inte nonchalera värmen, men när solen är som hetast, så ger panelen som mest och då gör det inget om man får lite värmeförlust.
Om jag räknar rätt så får du ut ca 80% vid +75grader (100% vid 25grader)

Mätte upp kl 13:30 22c (=grader) i luften, 50c på panelen och 30c på taket. Tunna moln på himlen. Panelen ger 72%. Alltså granska bra med takmontering.

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hej,
Har du hittat en monterare? Annars kanske detta Skoklosters Husbilar & Husvagnar är ett alternativ?
Lennart

Tack för hjälpen men jag tyckte det drog iväg i pengar. Jag har köpt dessa i stället och lyckats få JR Larmtjänst att montera dessa den 19/6.

namnlst-5_120026508.jpg

solcell 140w Solenergiprodukter
2 stSolcell 140W, Monokristallin
Totalsumma ink. moms 5 300,00 kr

Passar på att montera en Efoy samt en växelriktare på 2000watt samtidigt. Sen är jag back in business.:)

Toppen