• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsladdning start- bodelsbatteri

Dani

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Linköping
HBK-Nr
29459
Medlemskap
2024
Hej ! Nybliven husbilsägare här med en fråga kring solcellsregulator och EBL...
På min solcellsregulator finns enligt manualen utgång för laddning bodelsbatteri och en för laddning startbatteri. Utgången för laddning bodelsbatteri är använd på min regulator och den är i sin tur kopplad till EBL:en (block2) Se bilder.
Frågan är : Laddas endast bodelsbatteriet av solcellerna eller sköter EBL:en om laddningen och fördelar den till startbatteriet också ? Eller måste det finnas en ytterligare kabel från regulatorn om man vill att startbatteriet också ska laddas av solcellen?

Hälsningar
Dani
 

Bilagor

  • IMG_0070.jpg
    IMG_0070.jpg
    665,2 KB · Visningar: 189
  • IMG_0072.jpg
    IMG_0072.jpg
    581,8 KB · Visningar: 195

Dani

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Linköping
HBK-Nr
29459
Medlemskap
2024
Tack för de snabba svaren !

Känns som det är en enkel sak för mig att även kunna underhållsladda startbatteriet med solcellen. Finns den någon anledning att inte göra det? Blir bodelsbatteriet sämre laddat t.ex?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Finns ingen anledning att inte göra det. Bättre med någon laddning än ingen laddning. Se upp med att ha för klena kablar bara. Jag hade originalkoppling från firman som levererade min husbil med 110 Watt solcell med regulator. Körde tomt på bodelsbatterierna när jag hade glömt på min 12 Vdc AC på under körning som drog ca 600 Watt (Sunny Aircool). Laddningen från bilen räckte inte så solcellen hade laddat så mycket det gick mitt på dagen i Italien. Som väl var satt satt EBL och regulator till höger om passageraren som kände doften av bränd plast och det rök ifrån skåpet. Kablarna mellan regulatorn och EBL var bara 2,5 kvadrat och hade nästan förkolnat tillsammans med kontakten i EBL. Dessa dåliga kontakter är dessutom inte gjorda för mer än 10-15 Amp på sin höjd. OBS då att solcellen var bara 110 Watt.
 
Toppen