• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcellshållare 3D

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Jag försöker få till två solceller + hållare på taket (2x200W) men länden på dem + hållare blir för långt. Är det någon som har erfarenhet av att skriva ut egna hållare i ASA (med 100% infill) ? Mina funderingar är runt UV, värme (skall klara 100C innan deformering) och vind när man kör (max 100m/h). Tänker förstås att limma så det blir svårt att byta varje år.

Någon som har erfarenhet av att göra egna hållare hållare i ASA?

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Har aldrig skrivit i annat än PLA men är tveksam till att skriva ut själv. Ytan blir inte så rolig och drar till sig smuts, måste nog lackeras först.
Be istället din plåtslagare att bocka till vinklar i alu eller rostfritt vilket torde bli hålla både din och bilens livstid

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Har aldrig skrivit i annat än PLA men är tveksam till att skriva ut själv. Ytan blir inte så rolig och drar till sig smuts, måste nog lackeras först.
Be istället din plåtslagare att bocka till vinklar i alu eller rostfritt vilket torde bli hålla både din och bilens livstid
Om jag inte har helt fel så är rostfritt inte så bra att limma... Aluminum är mycket bättre.. ;)

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Till slut blev det en mindre variant av solcell och färdig ALU profil, vill inte ha allt för tajt. Nu blir det 300W på taket istället för planerat 400W (vill inte ta upp all yta för ev. uttag för AC, utifall). Tack för återkoppling

Toppen