• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcells regulator

F

F.d. 30307

Guest
Hej,
är novis på solceller. Sitter monterat på vår husbil som vi köpte i vintras och denna regulator är monterad REGULATOR FÖR 2 BATTERIER

Hur vet man att cellerna laddar o hur mycket dom laddar? E de lönt o byta till en sån där mmpt eller va dom nu heter?:
wideeyed:

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Solcells regulator

Jag har en MPPT regulator och har löst laddningen av startbatteriet med en manuell omkastare.
Det är sällan som ett startbatteri (friskt) behöver någon extra laddning utöver det man kör men med den här lösningen kan man på ett enkelt sätt ge det extra laddning.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Solcells regulator

Ja,
C-Teks S250 Dual klarar både och. Laddar bilbatteriet från solcellerna när bodelsbatterierna är fulladdade och laddar från generator till bodelsbatteri vid körning och de blir fulladdade numera. Behövs inget relä som bryter mellan batterierna heller. Kom bara ihåg att inte ha kvar originalkopplingen från generator/bilbatteri till el-boxen i husbilen för då störs laddningen. Lättast att bryta med säkringen (brukar vara 50 Amp). Jag har kopplat även en CTEK Smartpass för att få optimal laddning när mina 3x95A batterier är dåligt laddade och jag kör med bilen eftersom det blir max 20A laddning från bilen annars. Fungerar alldeles utmärkt.

Toppen