• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller

F

F.d. 25855

Guest
Hej.
Har funderat på att börja använda mig av solceller för det elektriska. Finns det någon enkel lösning, gärna med mobila solceller som bara går att placera ut exempelvis på en ställning när man stannar till. Vill ogärna fästa cellen på taket med lim eller skruv. Är detta genomförbart? Någon som har detta på detta sättet? Kostnad?

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Solceller

2 solceller som är hopskruvade med vanliga gångjärn tar inte mycket större plats än 1 solcell i packutrymmet.

Fördelen med att göra så här är att man lätt kan vinkla den mot solen. Vi använder nästan aldrig solcellen på sommaren, behöver inte så mycket elenergi då. Sent på hösten när den behövs står solen lågt och en solcell platt på taket ger inte speciellt mycket.

Bilagor

• 37,2.jpg
    37,2.jpg
    3,3 MB · Visningar: 17

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en velger en gjør det selv løsning så velger en passe store paneler, en regulator (gjerne MPPT) litt passe grove kabler og hurtigkoblinger på begge sider av regulatoren. Men skal en sikre seg mot feilkoblinger bruk forskjellig kontakter på de to sidene. Selv ville jeg valgt to forskjellige størrelse av Anderson Multipole connector - Clas Ohlson har en type. Disse finnes orginalt for strøm fra maks 50A og opp til 450A og er ikke mulig å koble feil når de først er montert riktig på kablene. Det finnes billigkopier ned til 20A, disse er fullt brukbare i denne sammenheng. Anderson Powerpole - Wikipedia, the free encyclopedia

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Smart.
Var har du köpt detta? Ungefärligt pris? Är det komplett att bara koppla in och vart är smartast att koppla in det?

Solpanelerna köpte vi direkt från Prevent i Tyskland, kostade 500 kr styck ink. moms och frakt. Gångjärn finns på ex. Biltema för 50-lappen. Jag har för närvarande två trästöttor som jag vinklar ut som är fästa med gångjärn. Som Knut skriver så behöver du en regulator, satsa på en MPPT, för ca 800-1 000 kr. Regulatorn har jag placerat intill elblocket under förarstolen där det är fast anslutet till elblocket. Jag har en 2,5 mm gummikabel i en slinga på ca 5 meter som jag drar ut och den har snabbkopplingar till solcellen. Bra att ha kontakter som bara går att vända på ett håll så de inte blir felpolariserade se tips från Knut.

Häkan

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Mitt i prick! Här har jag fångat solen med solfångaren. Och mycket ström blir det, även höst och vår liksom under vintern i södra Europa.

solf.jpg

Enkelt och effektivt! 2 solpaneler exempelvis 50w, 2 gångjärn, 2 lås, 1 handtag och två stöttor, gärna teleskopiska. Några meter kabel minst 2,5kvadrat, kopplas via regulator till batterierna.

Jappe

Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

2 solceller som är hopskruvade med vanliga gångjärn tar inte mycket större plats än 1 solcell i packutrymmet.

Fördelen med att göra så här är att man lätt kan vinkla den mot solen. Vi använder nästan aldrig solcellen på sommaren, behöver inte så mycket elenergi då. Sent på hösten när den behövs står solen lågt och en solcell platt på taket ger inte speciellt mycket.

Hej Håkan.... tack för tippset.... sen en annan sak, jag vill inte vara kinkig men tar inte två paneler dubbel så mycket plats som en ???

Hälsingar från ett svinkallt Kreta, här har jag inte kunnat använda solpanelerna sen måndag pg.a dåligt väder :mad:...

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jo, måste nog hålla med om att du har rätt.

Men när jag ställer in den i garaget är måtten på bred och höjd samma, den blir ju bara dubbelt så tjock och det känns som om det inte spelar så stor roll där jag har den placerad mot bakstammen. Men i sak har du helt rätt

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Hälsingar från ett svinkallt Kreta, här har jag inte kunnat använda solpanelerna sen måndag pg.a dåligt väder :mad:...
Sardegna.JPG
Jag har alltid sol!:D
Vad krångligt ni gör det! Jag sticker armen genom luckan, fäller upp panelen och får ett par timmars välbehövlig kvällssol som ger många extra Ampère.

Har de ingen sol på Kreta i år? Så går det när skattemoralen är låg, de grekiska gudarna drar åt solkranen! IMF vill heller inte låna ut solen, Christine Lagarde behöver den själv för tannet i facet, inte ens Angela får låna den så blek som hon ser ut! Fast det kanske beror på hennes vrånga kavaljer, Alexander.:rolleyes:
Det är fredag den 13e på Orust.
Så det kan bli!:)
Julian:cool:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Jassu Philos.... Jag ser att du använder dig att ett "gammalt system" .... själv trycker jag bara på fjärrkontrollen så går solpanelen upp eller ner... problemet just nu är att Gud inte anser att Grekerna skall ha sol... så vi har varit utan solsken sen måndags morgon...
Den anläggning som jag har till solpanelen byggde jag en helg på stranden i Arianne av lite "aluminium skrot" som amstel hade lämnat efter sig.... motor och Electronic finns på bl.a. på Ebay.... Sen behöver du en dremel och poppnitar.... kör sen ner en helg på stranden och börja skapa din elektroniska solpanel vinklare..... lycka till

Peter & Wovi

Bilagor

• P1030494.JPG
    P1030494.JPG
    259,5 KB · Visningar: 14
  • P1020669.JPG
    P1020669.JPG
    534,7 KB · Visningar: 7
Toppen