• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solceller

Men........ Om solcellen fortfarande är kopplad till systemet som vanligt, och bara batteripolen är bortkopplad så kan det bli lite struligt.

Om solen skiner och och solcellen laddar och fortfarande är kopplad till bodelns elsystem men med bortkopplat batteri, så har du ström i bodelen från solcellen.

Problemet kan bli flera, bl. a. att solceller som ger ström till sin solcellsladdare som i sin tur ger ström och inte känner av ett batteri att jobba mot skickar för det mesta ut omkring 17V i systemet, som en del av elektronikprylarna i bilen inte klarar av om man har otur.

Det finns eller bör finnas en säkring på laddkabeln från solcellen någonstans, och den är lämpligt att plocka bort innan man kopplar bort batteriet, eller ev. täcka över solcellen så den inte får något ljus att göra el av.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 53814

Guest

Följande är viktig vid hantering av solpaneler i husbil.
Batteriet skall alltid vara anslutet till regulatorn innan solpanelen ansluts.
Solpanelen kopplas alltid bort före batteriet.
Solpanelens pluskabel skall ha en säkring och eller strömbrytare för att förhindra kortslutning vid koppling till och från.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Varför det? En bra regulator medger att solpanelen är inkopplad utan bobatteri.

MEN om bobatteriet inte är inkopplat, så kan det komma bakström från bilbatteriet, därför bör solpanelens ström också brytas.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

En bra regulator medger att solpanelen är inkopplad utan bobatteri.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, man bör nog mäta och kolla först så man är säker. Det verkar nog rätt vanligt att även bra regulatorer ger för hög spänning i systemet när batteriet är bortkopplat, eller kanske jag bara har råkat ut för rötäggen i korgen med flera stycken.
Bl. a. en som sitter i min bil och var storsäljare under flera år och fortfarande säljs, ger i alla fall ca. 17V ut, utan batteri inkopplat.

Kan ev. ha att göra med en del MPPT som inte bara tar in olika spänningar från solcellerna, utan också automatiskt ställer 12 eller 24V ut beroende på avkänning av batteribanken.

M.v.h. JANKRO.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har haft solpaneler i många år och jag har aldrig täckt över någon panel. Ibland har jag kopplat bort pluspolen från batterierna för att ladda med någon annan strömkälla och det har fungerat utan problem. Nog har jag undrat vart "all ström tar vägen" när batterierna är bortkopplade och solen skiner för mulla muggar men det finns det säkert någon här som kan förklara på ett pedagogiskt sätt så att även vi "dummies" kan förstå det?!!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg tror problemet med overspenning er størst for PWM regulatorer, disse lager ladespnning med korte pulser med full panelspenning. Batteriene glatter dette, men uten batteri blir det helgalt. Flere MPPT justerer spenningen inn til en flersteg lader og denne følr av om det er 12 eller 24 V. Normalt for flerstegs ladelogikk er at de gir opp å sette ladespenning om det ikke er tilkoblet noe batteri, men en kan ikke stole på dette uten å kontrollmåle.

F

F.d. 29876

Guest

Jag har haft solpaneler i många år och jag har aldrig täckt över någon panel. Ibland har jag kopplat bort pluspolen från batterierna för att ladda med någon annan strömkälla och det har fungerat utan problem. Nog har jag undrat vart "all ström tar vägen" när batterierna är bortkopplade och solen skiner för mulla muggar men det finns det säkert någon här som kan förklara på ett pedagogiskt sätt så att även vi "dummies" kan förstå det?!!

Jappe

Hej,

En rejält förenklad beskrivning av hur en solcell funkar:

Elström består av elektroner (-partiklar) som rör sig i en ledning.
Elspänning uppstår när det finns ett överskott resp. underskott av elektroner mellan två poler (i det här fallet plattor).

En solcell är uppbyggd av två plattor (- och +platta) med ett spärrskikt emellan.
Spärrskiktet kan bara släppa igenom elektroner åt ett håll (från - till +).

Ljus består av fotoner som rör sig med ljushastighet (300.000 km/sek).
När en foton träffar en elektron i solcellens +platta kan den knuffa över elektronen, genom spärrskiktet, till -plattan om knuffen är tillräckligt hård (blåa fotoner innehåller mer energi än röda).
I och att det bildas ett överskott av elektroner i -plattan kan det ge en ström i en ledning tillbaka till +plattan.

Om man inte har någon ledning från -plattan till +plattan blir det snart ett så stort överskott med elektroner i -plattan att fotonerna inte längre har energi nog att knuffa över fler elektroner.
Detta händer när elektronöverskottet blir så stort att spänningen mellan plattorna blir 0,7 V. (En komplett solpanel består av många seriekopplade plattor).

I och med att inga elektroner längre kan knuffas över barriären blir det heller ingen ström längre.

/Bengt

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jappe

Ungefär samma fråga som var tar den ström vägen som finns i kabeln mellan strömbrytaren och uttaget när strömmen bryts.

Toppen