• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller

vadden

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
16432
Medlemskap
2024
:swoon:Hej
Vi har en Kabe 05:a o ämnar åka 4 mån. till Spanien.Har nytt startbatteri o har 2 batterier a 75A i bodelen.Vi funderar på att låta montera en solpanel på taket 100 w.Vi vill ju vara så fria som möjligt,ligga 4-5 dagar på samma ställe därefter förflytta oss x antal mil till nästa ställe.Vi har då normalförbrukning av kylskåp Ledlampor o så värmaren på nattetid.
Är inte så duktig på matte gällande detta.Undrar om någon vänligen kan tala om för oss,kan man omsätta 20 timmar med solpanelen i körda mil för att få samma laddning,detta för att få lite insikt i vad solpanelen ger?
MVH Hans Noren

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Hej
Din fråga kan synas enkel men innehåller ganska många okända faktorer.
En 100w solpannel ger kanske 40 amp/t under en normaldag men detta kan variera mycket från i princip 0 i gråväder och regn till ganska mycket mera en solig sommardag på sydliga breddgrader.
Hur mycket din bil lyckas ladda beror mycket på hur din installation ser ut och hur dina batterier mår. Det beror också på hur mycket ström du i övrigt förbrukar när du kör.
Som du nu kanske förstår är det nästan omöjligt att svara på din fråga med någon säkerhet.
Min mycket osäkra gissning är ändå att solpannelen ger dig motsvarande ett par timmars körning om vädret är hyffsat bra. 2 st 140w panneler har alltid för mig återladdat allt min förbrukning varit när vädret varit bra men en gråmulen regndag har inte gett så många amp. Solpanneler är idag inte så dyra så varför inte montera flera. Då är du nästan säker på att klara dig:)

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag har monterat 2 x 100W monokristallina paneler, MPPT-regulator & 2 x 95Ah AGM-batterier i bodelen. Nu har detta körts & kontrollerats hela säsongen u.a. Jag har aldrig varit utan el trots stor förbrukning. Till & med när det är mulet är laddningen tillräcklig.

Bennie

vadden

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
16432
Medlemskap
2024

Tack för ditt svar.Är medveten om alla komponenter som måste till för att komma ett svar nära.Men jag är jättenöjd med svaret, som förklarar att ett par timmars körning ger ungefär lika mycket som solcellerna ger under en 20 timmars period.Detta ger mig en lite bättre uppfattning om systemet.
Tack o ha en fin fortsättning.

vadden

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
16432
Medlemskap
2024

Vill tacka för svar på min undran gällande solceller.Läser här att många köpt från Tyskland,någon sa till mig att om det uppstår problem är det bättre dom är köpta i sverige gällande garantin?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hej! Vadden. Håller du bara nere tv-tittandet så är det nog inga problem. Någon enstaka gång om du har haft otur med moln flera dagar i sträck kan du nog behöva starta och röra lite på dig, men till 95% duger det bra.

Och skulle du upptäcka att du slösar :) mer än du trodde, kan du ju alltid slänga upp en solpanel till.

138x138.jpg

https://fyndiq.se/hemmet/bygg/solpaneler/#12213-solpanel-100w

vadden

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
16432
Medlemskap
2024

Tack Ralph (Utgår från ditt namn är detta,själv heter jag Hans.Ser att du spelar Boule,skulle vara trevligt att hänga på någon gång.Frugan o jag har ju spelat o varit medlemmar i Ölandia det är ju bara över bron från Kalmar.

Toppen