• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

solceller

B

Bengt & Gunni

Guest
Håller på att montera två 100 w solceller från Solar Lab i norrköping.Dom verkar rätt kunniga på solceller och jag fick rådet att seriekoppla panelerna och och transformera till rätt spänning med en mppt regulator.Fördelar bl.a mindre spänningsfall i ledningarna.Någon som vet om det finns nån nackdel exempel risk för hög utspänning om regulatorn krånglar.
//Bengt

F

F.d. 24452

Guest
Sv: solceller

Jag satte två 125w paneler i serie till en MPPT (också ifrån Solarlab, en tracer 20A)

En stor fördel är att den börjar ladda ganska tidig på morgonen, det gjorde inte solcellerna på den förra husbilen, som hade en vanlig regulator.
Jag kan försörja kylskåpet med tillräckligt med el från solen en molnfri dag.
Och går jag över till gas, så laddar den med 3-17A beroende på batteristatus och soltillgång (Jag har en mätare mellan batteri och övrig utrustning som man kan läsa av inne i bodelen).

Om regulatorn går sönder, ja allt kan ju hända, men i värsta fall skulle du eventuellt ladda sönder batterierna och sedan ta sönder diverse el-prylar...
Jag kan dock inte se att detta skall kunna hända, det skulle behövas ganska många fel innan denna typ av katastrof skulle inträffa.

Jag kan ta och mäta mellan polerna på regulatorn och se om solcellerna och batterierna är galvaniskt skilda ifrån varandra och lägga upp resultatet om du vill.

Toppen