• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller

F

F.d. 24476

Guest
Klarar jag mig med över en helg vid denna årstiden utan att flytta på mig med 110w solceller, alltså för att kunna köra truma pannan på natten titta på tv på kvällarna, ladda iPad, vattenpumpen, mm? Jag har ett 90AH batteri. Förra helgen fick vi köra en liten runda på lördagskvällen (20minuter) för att det skulle räcka andra natten, batteriet var nere i 40% på lördagskvällen gick upp till 59% efter körningen.

Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Jag har 280w solceller, drygt 200 Ah batterier, Aldepanna, LED TV och bara LED belysning.
Det funkar om vädret är någotsånär bra denna tiden på året. Fram mot oktober, november gäller elverk eller 230v anslutning för mig. Vid regn och gråväder är det så att jag tar ut litet mer än vad solcellerna ger men jag klarar några dagar. Min erfarenhet är att invertern är riktigt stygg så det gäller att klara sig utan 230v.

Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Solceller

Hej

Det som ni beskriver mot ett 90A batteri, låter lite ansträngt...
Ni bör dessutom inte nyttja mer en 50% av batteriets kapacitet!

TV= ~3-6A/h. (beroende på fabrikat, storlek)
Dator likaså
V-Pump något liknande + lite lampor, dock förbättrat med LED.
Så är ni snart uppe i 10-15A/h. ~150W/h.

Det bästa ni kan göra för att få koll; titta vad varje enskild förbrukare tar i Watt.
Köp till ett bodelsbatteri, är nuvarande lite slitet, köp då 2st helt nya.

Er solpanel ger vid optimalt läge, direkt riktad mot solen kanske 7-8A/h.
Förmodligen mindre än hälften av det vid denna årstid och då endast ett par timmar.
Platt monterad, ännu mindre...

Ni kan läsa (om ni orkar, det är en lång tråd) mycket kring ämnet HÄR!

Har ni frågor, går det bra att slå en pingla; 0705-919480
Mvh. Magnus

Klarar jag mig med över en helg vid denna årstiden utan att flytta på mig med 110w solceller, alltså för att kunna köra truma pannan på natten titta på tv på kvällarna, ladda iPad, vattenpumpen, mm? Jag har ett 90AH batteri. Förra helgen fick vi köra en liten runda på lördagskvällen (20minuter) för att det skulle räcka andra natten, batteriet var nere i 40% på lördagskvällen gick upp till 59% efter körningen.

Toppen