• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller

F

F.d. 13447

Guest
Hej! funderade på att sätta på solceller. men det verkar som det finns hur mycket som helst! är det någon som vet vad man ska ha?ska man ha så stor som möjligt eller.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Solceller

Hej
Detta är mitt första inlägg sedan vi funnit eran sida,(vi är nya husbilsägare sedan i våras)
Det finns säkert många inlägg i ämnet men det är mycket att leta igenom så jag kan tala om hu vi har gjort.

För det första installerade vi en batteribank med sammanlagt 200A.
Socellerna är av monokristallin typ, tillverkade i Sverige. Det är två stycken på 130W var dvs 260W sammanlagt.
Regulatorn är en Tracer MPPT regulator och till den en kontrollpanel.
Jag har dragit ett separat elsystem som bara laddar bodelsbatterierna. det bhövdes ingen håltagning alls då jag kunde dra kablarna genom ett antennrör.

Vi står sällan på platser med eltillgång, därav den relativt höga effekten. Sommartid är det stor överkapacitet vid sol men med den här effekten så räcker laddningen till bara det är ljus. Det räckte även väl till under sista veckan i oktober, men då var det mestadels bra väder.
Är det däremot helmulet och regn så ger de bara lite.

När vi sen bytte ut alla halogenlampor mot LED-lampor så sjönk elförbrukningen märkbart. Där varje halogenlampa drog 10W st drar motsvarande LED 0,63W.

Med den här utrustningen behöver vi normalt ingen el-anslutning alls från tidig vår till sen höst (på vintern är den avställd)

Sammanfattning: Köp monokristallina paneler av bra kvalitét, de mostsvarar merpriset mer än väl.
En MPPT regulator är mycket effektivare än en shuntregulator, den ger betydligt snabbare uppladdning och högre laddningsgrad än vad en shuntregulator någonsin ger.
Med en bra batteribank och LED lampor så kan man känna sig lugn även när solen går i moln.

Till kommande sesong skall jag montera en manuell omkastare och dra kablar även till startbatteriet så att det kan få extra laddning om behov uppstår.

Paneler och regulator köptes på Lego-elektronik i Falkenberg.

/Stig

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025

Storleken på solpanelen beror på hur stor batteri bank man har, 200 Ah kräver 180 w solpanel. Använd en MPPT regulator. Limma fast fästprofiler på taket för att fästa panelen i, använd Sikaflex eller PL400. Placera panelen på lämplig plats, använd maskeringstejp för att maska av på alla sidor om profilerna tag bort panelen matt slipa med 250 vattenslip papper. Torka rent limma sedan fast. För att slippa extra hål drog jag ner kabeln genom fäströret för TV antennen. Använd 2x 4 kvadrat förtent kabel ner till regulatorn. Dom flesta nyare elektro blocken har anslutningspunkter för solpaneler och då laddas både bodel och bildel. En del husbils leverantörer avråder bestämt från att ansluta direkt till batteri banken.

F

F.d. 52943

Guest

S............. En del husbils leverantörer avråder bestämt från att ansluta direkt till batteri banken.

Det beror nog på vilket elblock man har. Jag frågade Bergholm (generalagent för Knaus Weinsberg) som vidarebefordrade frågan till Elblockstillverkaren (Calira). Dom svarade att det "inte tillför någon fuktionalitet att koppla via elblocket", utan rekommenderade koppling från regulatorn direkt till bodelsbatteribanken.
Man får nog kolla i varje enskilt fall vad som gäller.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag kopplar alltid solen direkt på batteriet. Ett av mina tidigare elblock (Calira?) hade den egenskapen, att när solpanelen nått tillräckligt hög laddning på bobatteriet, så anslöt sig också bilbatteriet och fick en extra laddning. Mycket intelligent....:)

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Du kommer inte att märka om du använder mono eller poly. Jag har använt båda sorterna. Det viktigaste är att använda så stor yta som möjligt, alternativt en mindre med solföljare.

Läs Solpanel och Regulatorer

Läste på 24volt.eu att monokristallin har något högre verkningsgrad men hittar inget om hur man avgör vad som är bra kvalitet.
Någon har tidigare antytt att svensktillverkad panel håller hög kvalitet och det kanske är så men hur avgör man det.. någon som vet?

Intressant tycker jag när priset ofta är det dubbla i Sverige om man jämför med priset i tyska webbutiker.

Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Dom måste då vara fantastiskt mycket bättre i sådana fall när Prevent tar 810:- för 90W monokristallin.

Något högre verkningsgrad på en monokristallin.

Samma regulatorer som i Sverige kostar över 2500:- kostar med display ~1000:- på webben, inkl display (tänker på Tracer MPPT 20A).

Peter :)

Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej

Att direkt se kvalitén på en solcell är inte så lätt. Skillnaden består i vilka material kiselplattorna är inbakade i, samt ovan och undersida som oftast består av olika typer av härdglas (det förekommer även plast).
En del solceller kan vara relativt ömtåliga (får inte trampas på) medan man obehindrat kan gå på andra.
Solceller förlorar också effekt över tid och även här är det skillnader i hur snabbt det går.
Monokristllina celler har något högre verkningsgrad än polykristallina vid solsken, men det som är intressant där är att skillnaden ökar i samma takt som molnigheten tilltar. En bra solcell med MPPT-regulator laddar bra även om det är molningt (inte vid helmulet och regn).

Sen vilka celler som är lämpliga beror naturligtvis på det tilltänkta användningsområdet. Många står oftast vid elplatser och ser solcellen som ett tillskott vid enstaka tillfällen och då kan det vara lämpligt med en enkel utrustning.
Men står man som vi och normalt inte har tillgång till el och därtill fram till senhösten så behöver man kunna ta tillvara på den ljusmängd som finns att tillgå och då även utrustning därefter.

/Stig

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

1. Jag tror inte det finns någon svensk tillverkare kvar (i landet) f.n. Men det finns flera duktiga/kunniga distributörer
2. Priset på paneler ligger idag på under 10:-/watt, men på mindre paneler (typ 100w) något högre. Regulator och fastsättningsmat tillkommer.
3. Det är skillnader i kvalitet, men ingen större prisskillnad.
4. Många svar finns i tråden Solpanel och Regulatorer

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Ja, det ser mörkt ut med Svensktillverkade paneler. När jag köpte mina i somras fanns det minst två tillverkare kvar.
Men en titt i företagsregistret bekräftar att Artic solar gick i likvidation i september och Latitude solar gick i konkurs i november, ett försök med rekonstruktion skall göras men vi får väl se hur det går.

En tråkig utveckling men så är det.

Det råder dock stor utveckling av paneler och de vi använder idag ligger väl runt 15% verkningsgrad, men det är utvecklat paneler som ligger på 40% verkningsgrad och som med mer utveckling kan höjas ytterligare.
Sen är väl nästa fråga om när eller om de kommer i produktion och om de i så fall blir prismässigt intressanta.

/Stig

Toppen