• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

Zanero

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
38001
Medlemskap
2023
Nu har jag installerat en solpanel på husvagnen. I morgon ska jag borra hål för kabeln som ska gå ner till regulatorn och batteriet.. Jag tänkte då använda batteriet som redan sitter i. Det finns inte plats heller för ett till. Min undran är ska batteriet vara inkopplat som vanligt till husvagnen? Och om jag vill använda batteriet med elström utan solceller, hur gör jag då. Ska jag installera en strömbrytare?/ Zanero
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu har jag installerat en solpanel på husvagnen. I morgon ska jag borra hål för kabeln som ska gå ner till regulatorn och batteriet.. Jag tänkte då använda batteriet som redan sitter i. Det finns inte plats heller för ett till. Min undran är ska batteriet vara inkopplat som vanligt till husvagnen? Och om jag vill använda batteriet med elström utan solceller, hur gör jag då. Ska jag installera en strömbrytare?/ Zanero
Du kopplar kablarna från regulatorn på batteriet,dom övriga kablarna på batteriet till låter du sitta kvar,du behöver aldrig fundera på omkoppling allt sköter sig självt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag installerat en solpanel på husvagnen. I morgon ska jag borra hål för kabeln som ska gå ner till regulatorn och batteriet.. Jag tänkte då använda batteriet som redan sitter i. Det finns inte plats heller för ett till. Min undran är ska batteriet vara inkopplat som vanligt till husvagnen? Och om jag vill använda batteriet med elström utan solceller, hur gör jag då. Ska jag installera en strömbrytare?/ Zanero
Glöm inte vattentäta genomföringar (till solpanelens kablar) , så du slipper få vatten in i konstruktionen av husvagnen.... Lycka till..
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
För att kunna bryta den ingående strömmen från solcellerna, så kopplade jag in en brytare i form av automatsäkring
på pluskabeln mellan solpanel och regulator. Då kan du enkelt bryta strömmen från solcellerna med ett litet knapptryck.
Så löste jag detta, rätt eller fel? Men det funkar för mig...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För att kunna bryta den ingående strömmen från solcellerna, så kopplade jag in en brytare i form av automatsäkring
på pluskabeln mellan solpanel och regulator. Då kan du enkelt bryta strömmen från solcellerna med ett litet knapptryck.
Så löste jag detta, rätt eller fel? Men det funkar för mig...
Samma här, enkel lösning ifall man vill bryta spänningen till mppt'n.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Är det viktigt att koppla ifrån regulatorn ien befintlig installation innan man kopplar från kablarna till batteriet?
Hej, det beror lite på faktiskt.
En del regulatorer stänger av sin utgång när den inte känner av något batteri, och en del skickar ut spänning/ström på utgången vilket kan göra att man har klös i bodelen även om batteriet är bortkopplad.
Det här beror på både konstruktion, fabrikat och även årsmodell på regulstorn.
Var man sedan bryter kabeln till solpanelen... före regulstorn, eller kanske tar bort en säkring mellan regulatorn och batteriet som bör finnas....
Men bortkoppling på något sätt bör absolut ske för att vara säker på att det är "strömlöst".

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Zanero

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
38001
Medlemskap
2023
Å ett tips till: innan allt är på plats och kopplat: täck solpanelen så att det inte kommer någon spänning från dem under installationen.
Ja det har jag lärt mig. Men nu har jag ett annat problem. Solpanelen får ingen volt. Det är bara måne i regulatorn. Ringde återförsäljaren som menade att jag kanske hade kopplat fel. Men allt är riktigt kopplat, har dubbelkollat. I annat fall kunde jag testa med en Multimeter. Men det har jag inte tillgång till ännu
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har alltid kopplat in panelerna direkt till regulatorn, trots fullt solsken. Samma med regulator/batteri. Bara en gång blev det smäll i regulatorn, men det var när kopplat en Kines. Övrigt har jag använt Victron
 
Toppen