• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solceller

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
tänkte höra om det frestar batteriet nu sommartid när bodelsbatteriet får ladda jämt...då vi fick byta bodels batteriet på vår förra bil..2018...någon som har någon åsikt.....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det beror helt på hur bra regulator som används, en av sämre kvalitet kan säkert överladda/skada ett batteri.

Victron, Votronic m.fl har bra
mppt-regulatorer
 
Senast ändrad:

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Beror på vad du har för batterityp. Litium/LiFePo ska helst inte förvaras med 100% SOC eller ha konstant laddning. Att solcellsregulator eller EBL skulle förstöra ett bly/syra-batteri har jag svårt att tänka mig då dessa mår bra av underhållsladdning.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Beror på vad du har för batterityp. Litium/LiFePo ska helst inte förvaras med 100% SOC eller ha konstant laddning. Att solcellsregulator eller EBL skulle förstöra ett bly/syra-batteri har jag svårt att tänka mig då dessa mår bra av underhållsladdning.
ok..hade en bil förut som dom fick byta batteri på...det var ett vanligt blybatteri...
 
Toppen