HarleyStisse
HBK Medlem
Jag har en Tracer 3215 MPPT monterad i bilen.
Idag har jag 200W monterat men funderar på att dubbla det, på MPPT'n står det max 360W, min fundering är att jag läst att solceller oftast ger som mest 70-80% av sin maxkapacitet på våra breddgrader som regel ännu mindre.
Så här är det kopplat idag parallell och seriell
(50W+50W i serie) parallellt med (50W + 50W i serie) = ca 36V/5.4A
jag tänkte parallellkoppla med 2 st seriekopplade 100W = på 36V /5.55A
Detta blir då max 36V/11.95A = 430W, med 80% verkningsgrad får jag det till 320W så jag borde vara på den säkra sidan
När jag läser i manualen till min MPPT så skall den stänga av sig automatiskt när den får för mycket input, alltså borde det inte vara något problem.
Tänker även att om man åker söderut till solen så är det bara att koppla ur en av de (50+50).
Är det någon som provat detta och kan ge några tips?
Ha det så gott där ute
//Stisse
Idag har jag 200W monterat men funderar på att dubbla det, på MPPT'n står det max 360W, min fundering är att jag läst att solceller oftast ger som mest 70-80% av sin maxkapacitet på våra breddgrader som regel ännu mindre.
Så här är det kopplat idag parallell och seriell
(50W+50W i serie) parallellt med (50W + 50W i serie) = ca 36V/5.4A
jag tänkte parallellkoppla med 2 st seriekopplade 100W = på 36V /5.55A
Detta blir då max 36V/11.95A = 430W, med 80% verkningsgrad får jag det till 320W så jag borde vara på den säkra sidan
När jag läser i manualen till min MPPT så skall den stänga av sig automatiskt när den får för mycket input, alltså borde det inte vara något problem.
Tänker även att om man åker söderut till solen så är det bara att koppla ur en av de (50+50).
Är det någon som provat detta och kan ge några tips?
Ha det så gott där ute
//Stisse