• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller och kabeldimensionering

Tom

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Jag har börjat planera solcellerna för mitt 280 Ah LiFePo4 batteri.

Har köpt 6*100W EcoFlow flexibla solceller och kopplat in en Victron Bluesolar 100/50 MPPT. Så teoretiskt kan de ju alla vara parallellkopplade ur regulatorns perspektiv.

Pga skuggning vill jag ha så många som möjligt parallellkopplade, men är det rimligt med 6 mm2 förtennad kopparkabel?
Har försökt räkna på förlusterna, men då är frågan vilken är kabellängden?
Om vi säger att jag drar 4m, är det 8m (4+4 för både + och -)?

Vad är "ok" som maximal förlust per meter kabel? Det lär vara sällan alla celler ger maximal effekt, så det viktigaste för mig är att det inte är en farlig installation. Om jag förlorar lite energi på effekttoppen är det nog ok så länge inget överhettas och blir farligt...

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag rekomenderar solcellskabel.
Du kan hitta dessa här:
Färdiga med MC4 kontakter bara att klicka i.
Solcellskabel är tålig mot UV ljus och tål att ligga i det fria.

Själv använder jag 4mm2 för de korta kablarna (5+5 meter och 6mm2 för de långa kablarna (10+10 meter)
Om vi säger att jag drar 4m, är det 8m (4+4 för både + och -)?
Ja så blir det.

Notera att ju högre spänning/lägre ström, desto klenare kablar blir OK.
Här kan du se hur de olika variablerna faller ut.

Tom

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Jag rekomenderar solcellskabel.
Du kan hitta dessa här:
Färdiga med MC4 kontakter bara att klicka i.
Solcellskabel är tålig mot UV ljus och tål att ligga i det fria.

Själv använder jag 4mm2 för de korta kablarna (5+5 meter och 6mm2 för de långa kablarna (10+10 meter)

Ja så blir det.

Notera att ju högre spänning/lägre ström, desto klenare kablar blir OK.
Här kan du se hur de olika variablerna faller ut.
Tack, det var precis den kalkylatorn jag använde!
Men resultaten av vad som rekommenderas blir så mycket högre än vad jag hoppats. 25 mm2 vid parallellkopplade 600w går inte för mig.
Kalkylatorn rekommenderar 6 mm2 om jag har 2 i serie, parallellkopplade*3 och håller mig under 8 (4+4) meter, så det får bli så. Då verkar förlusten ligga under 15w vid full effekt, ca 1.9 Watt/m kabel.
Använder siffran "Maximum Operating [Voltage/Current]" 17.1v / 5.9A vilket jag antar är de siffror som är relevanta för paneler.

Det hade känts bättre att ha en värmekamera att kontrollera alla kablar med under drift när jobbet är klart, men det får nog räcka med att känna på kabeln med handen av ekonomiska skäl om jag inte kan hyra en.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tack, det var precis den kalkylatorn jag använde!
Men resultaten av vad som rekommenderas blir så mycket högre än vad jag hoppats. 25 mm2 vid parallellkopplade 600w går inte för mig.
Kalkylatorn rekommenderar 6 mm2 om jag har 2 i serie, parallellkopplade*3 och håller mig under 8 (4+4) meter, så det får bli så. Då verkar förlusten ligga under 15w vid full effekt, ca 1.9 Watt/m kabel.
Använder siffran "Maximum Operating [Voltage/Current]" 17.1v / 5.9A vilket jag antar är de siffror som är relevanta för paneler.

Det hade känts bättre att ha en värmekamera att kontrollera alla kablar med under drift när jobbet är klart, men det får nog räcka med att känna på kabeln med handen av ekonomiska skäl om jag inte kan hyra en.
Mina paneler är på 49 volt och kopplade en och en mot var sin regulator.

Kan du inte seriekoppla dina paneler, högre spänning och klenare kablar?

Tom

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Mina paneler är på 49 volt och kopplade en och en mot var sin regulator.

Jo, det var kanske inte så tydligt hur jag skrev, men det ser ut som om jag behöver ha åtminstone 2 seriekopplade. Så 3 parallella strängar där varje sträng består av 2 paneler i serie.

Teoretiskt borde jag kunna ha någonstans mellan 5-6 paneler av den här typen i serie mot min regulator. Det ökar problematiken med skuggade paneler, men borde vara hanterbart så länge jag håller mig till 2 i serie.

Toppen