• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller och EBL

janne66

FD HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Hej.
Har installerat en solcell på 100W!
Regulator fans redan i bilen där är två kablar på regulatorn som går till EBL är det så att huvudströmbrytaren på kontrollpaneler alltid måste va på för att batterierna skall laddas?
Tacksam för svar! Janne.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Solceller och EBL

Jag har Schaudt elbox och regulator LR1218 , jag kan stänga av allt med huvudbrytaren och batterierna laddas ändå över solpanelen , skulle tro du har likadant.

janne66

FD HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Solceller och EBL

Hej och tack för svar.
Det är nog inte så på min bil! Jag hade två tredjedelar laddat på bordelen tidigare idag och slog då på huvudbrytaren och när jag nu kontrollerade så var där bara en streck kvar till fulladdat, det är nog så att det är EBL som styr något vad vet jag inte! Mina solceller går in i två reläer med 50amp säkring dom heter boite relais Securit. Sen går en pluss och en minus från laddregulatorn Märkt EBL till EBL.
Janne.

Toppen